- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGeld voor onderzoek naar schonere veerponten

Geld voor onderzoek naar schonere veerponten

- Advertentie -

Delen

Holland Shipyards ontvangt een bijdrage uit het MKB-katalysatorfonds Drechtsteden. Het bedrijf uit Hardinxveld-Giessendam gebruikt deze cofinanciering om een haalbaarheidsonderzoek te doen naar het hergebruik en de overbrenging van energie van veerboten tijdens het aan- en afmeren.

Met het innovatieproject wil het bedrijf bijdragen aan het verduurzamen van de maritieme markt en aan de economische ontwikkeling van de regio. Het bedrijf werkt vrijwel uitsluitend met toeleveranciers en werknemers uit de Drechtsteden.

 

Schonere veerponten

De maatschappelijke vraag naar schone schepen wordt steeds groter. Dat geldt ook voor veerponten, waarvan er in Nederland zo’n 300 in de vaart zijn. Op den duur zullen de veerponten worden vervangen door boten met elektrische voortstuwing, maar aangezien de vaartuigen zo’n dertig jaar meegaan, kost de overgang tijd. Bovendien hebben veerboten een hoge energiebehoefte, wat vraagt om hoge investeringen in batterijen en de noodzakelijke aansluiting op het elektriciteitsnet.

Holland Shipyards kijkt daarom naar een oplossing die nu al kan worden ingezet om ‘conventionele’ veerponten te verduurzamen, maar straks ook inzetbaar is om de energiebehoefte van elektrische veerboten zo laag mogelijk te houden.

 

Energie hergebruiken

Bij veerboten gaat veel energie verloren bij het aanmeren: de veerboot moet eerst geleidelijk remmen. Als de boot tot stilstand is gebracht, is er veel vermogen nodig om hem tegen de wal te houden zodat reizigers snel en veilig van en aan boord kunnen gaan.

Nu gebeurt dat allemaal op de motor. Holland Shipyards wil kijken of dit ook anders kan, bijvoorbeeld mechanisch, zodat de kinetische energie die vrijkomt bij het remmen kan worden omgezet in bruikbare energie. Zo gaat er dus geen energie verloren, maar wordt er juist energie gewonnen.

Bij elektrische of hybride veerboten zou die energie gebruikt kunnen worden om de batterij op te laden. Dat is duurzaam en scheelt bovendien tijd, omdat de boot dan niet of minder aan de wal hoeft op te laden.

 

Maakindustrie

Wethouder Jan Nederveen (Economie) van Hardinxveld-Giessendam is trots op de innovatieve plannen van Holland Shipyards: “Innovatie is essentieel om de concurrentie structureel het hoofd te bieden. Bovendien verkent Holland Shipyards hiermee een oplossing voor duurzame technische oplossingen. Ik heb er alle vertrouwen in dat de maakindustrie in de regio straks rechtstreeks zal profiteren van deze innovatie.”

Het MKB-katalysatorfonds Drechtsteden biedt cofinanciering, ontsluit relevante netwerken en biedt faciliteiten aan. Bedrijven met innovatieve ideeën in de (maritieme) maakindustrie kunnen een beroep doen op dit fonds.

foto: vlnr Pieter Braat (Imcosa), Leendert Hoogendoorn (Holland Shipyards), wethouder Jan Nederveen, Edo Dolfin (Holland Shipyards) en Tim van den Heuvel (Holland Shipyards). (foto Rob Kamminga)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -