Den Breejen Shipyard heeft twee nieuwe gastankers opgeleverd aan GEFO Shipping Group. Het gaat om de Slot York en de Schloss Tramontana. De schepen zijn 110 meter lang en 11,40 meter breed.
Het zijn zusterschepen. Ze maken deel uit van een serie van vier. Aan nummer 3 (Schloss Imola) en 4 (Schloss Quedlinburg) wordt inmiddels ook gewerkt. Op de Schloss Imola worden op dit moment in samenwerking met MSVA de gastanks in het schip geplaatst, terwijl aan de Schloss Quedlinburg de laatste hand wordt gelegd aan het casco.
Den Breejen Shipyard heeft in de loop der tijd al heel wat schepen voor de Duitse rederij gebouwd, vertelt projectmanager Herman Beek. “We doen ook alle refits en het klasse maken voor hen. De superintendents van GEFO zijn hier kind aan huis.”
Deze keer ging het om een nieuw ontwerp. Het concept is door GEFO in samenwerking met het eveneens in Hamburg gevestigd Ship Design & Consult ontwikkeld. De casco’s zijn door Rensen-Driessen Shipbuilding gebouwd in Orsova (Roemenië).
Weinig diepgang en verbruik
“Ze zijn ontworpen met als doel dat ze ook bij lage diepgang nog goed presteren én een laag brandstofverbruik”, zegt Herman Beek. Ter illustratie: de lege diepgang is 1 meter.
“GEFO koos vroeger altijd voor enkelschroevers, dit zijn dubbelschroevers. De rederij wisselde van motorenmerk. “Dat had te maken met het gewicht en de switch naar dubbele schroeven. Het zijn Mitsubishi-motoren geworden, geleverd door Koedood Marine Group.” Het gaat om de door Koedood zelf ontwikkelde Stage V-oplossing KEES (Koedood Engine Emission Systems).
De casco’s arriveerden met losse dekken in Nederland. De gastanks zijn er namelijk hier pas in geplaatst. EMHA ondersabelde ze en daarna zijn de dekken pas definitief vastgemaakt. De schepen beschikken over acht ladingtanks. Het laadvermogen is 2.265 ton. De ladingpompen zijn afkomstig van Svanehoj.
Ingespeeld
De Slot York werd begin november opgeleverd, de Schloss Tramontana op 22 december. “Vlak voor Kerst. Helemaal volgens planning, want beide schepen moesten nog in 2022 gaan varen. Dat is gelukt. Op 29 december was de EBIS-check voor de Schloss Tramontana en op 1 januari kon ook dat schip gaan laden.”
De bij de bouw betrokken bedrijven kennen elkaar, zijn op elkaar ingespeeld en dat is in het proces merkbaar. “GEFO werkt met een vast pakket onderaannemers. Het rvs leidingwerk aan dek komt bijvoorbeeld van Leemberg. De piping in de machinekamers is door Mostert gedaan. Rullens is aan boord voor het elektrisch werk. GeMa Services deed het schilderwerk. Nieuw deze keer was dat Wessels het timerwerk en de stuurhuizen heeft gedaan.”
De gascompressor komt van CSH. Voorop staan Volvo’s D8’s als generatorsets en een havenset van JCB. Uiteraard ook allemaal conform Stage V.