Geen extra geld voor Rijnverdieping

0

De liberale FDP in het Duits parlement heeft tijdens het begrotingsoverleg meer geld gevraagd voor de verdieping van de Rijnvaargeul, maar de regeringsfracties in de verkeerscommissie zijn daar niet in meegegaan. De FDP vindt dat ze hiermee het economisch belang van de Rijnvaart ontkennen.

Volgens Sandra Weeser, parlementslid voor de FDP en afkomstig uit Rijnland-Palts, is een herverdeling van de begroting nodig om de uitbouw van de Midden- en Nederrijn in een stroomversnelling te brengen. Het gaat om een verdieping van de vaargeul van 1,90 naar 2,10 meter.

De werkzaamheden kosten zo’n 40 miljoen euro en hebben een goede kosten-baten-verhouding: iedere geïnvesteerde euro breng 30 euro op. Met hun ‘nee’ tegen het verhogen van de middelen om de Rijn te verdiepen, negeren de regeringspartijen volgens Weeser het economisch belang van de Rijnvaart.

Ze gaan ook voorbij aan de eis van de deelstaten Hessen, Baden-Württemberg, Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts om de Rijnvaart te versterken. Die deelstaten hadden in mei in een gezamenlijke verklaring aangedrongen op een snelle vaargeulaanpassing, zodat schepen dieper kunnen afladen. Milieuorganisaties vrezen dat dit een schadelijk effect heeft op de natuur.

 

Meer moeite doen

Volker Wissing (FDP), verkeersminister in Rijnland-Palts, bekritiseert de aarzelende manier waarop de Duitse regering omspringt met de Rijnverdieping, die volgens hem het meest dringende project is in het Bundesverkehrswegeplan 2030. Dit infrastructuurplan is een leidraad voor de belangrijkste verkeersinfrastructuurprojecten in de komende jaren.

“We zijn helaas nog mijlenver verwijderd van de Rijnaanpassing”, aldus Wissing, die de oorzaak ziet in het personeelstekort bij de Duitse vaarwegbeheerder. Daar zijn momenteel per direct acht extra planingenieurs nodig, in 2019 moeten er nog eens 21 bijkomen.

Wissing vindt dat de overheid meer moeite moet doen om deze specialisten aan te trekken. Uit studies is immers gebleken dat de Rijnverdieping de kosten per ton met 20 procent zou reduceren. Op de Middenrijn varen jaarlijks zo’n 50.000 schepen. Alleen al BASF laat per jaar 6 tot 7 miljoen ton via de rivier vervoeren.

 

Overslag groeit

In de binnenhavens van Rijnland-Palts trok de goederenoverslag in het eerste kwartaal van dit jaar aan. Er is 5,5 miljoen ton overgeslagen, bijna een vijfde meer dan in het eerste kwartaal van 2017.

Ruim 1,3 miljoen ton waren chemische producten. Zowel in Ludwigshafen als Mainz, de grootste havens van de deelstaat, zijn meer goederen gelost en geladen. De groei is deels te verklaren door de betere waterstand. De eerste maanden van vorig jaar ging de Rijnvaart lang gebukt onder laagwater. In Ludwigshafen had men vorig jaar ook nog last van de nasleep van een grote brand. Die problemen zijn inmiddels van de baan.

foto: Lothar Nahler

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.