Wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun dalende trend verder doorgezet. Brent crude sloot de week af met een verlies van 0,3 procent op $78,80 per vat. Brent Crude kwam hiermee uit op een verlies van 2,4 procent op maandbasis. WTI (West Texas Intermediate) sloot de week af met een verlies van 1,7 procent en een prijs van $73,55 per vat. Hiermee daalde WTI 3,6 procent over heel augustus.
De daling van afgelopen week werd voornamelijk veroorzaakt door de OPEC+. Die gaf aan de huidige productiebeperkingen te verminderen in het laatste kwartaal van dit jaar. Door de al verminderde wereldwijde vraag naar olie en een mogelijk toekomstig overschot zien veel marktspelers de huidige dalende trend verder doorzetten in de komende weken.
Aan de andere kant zorgen een sterker wordende Amerikaanse economie en productieproblemen door oplopende geopolitieke spanningen voor enige ondersteuning. Er blijft echter een negatief sentiment in de markt hangen omtrent het OPEC+ besluit.
Het aantal actieve olieboorinstallaties in de Verenigde staten bleef afgelopen week onveranderd. Op maandbasis steeg dat met 1.
ARA
Vrachttarieven in het ARA-gebied zijn afgelopen week licht gestegen. De vraag naar olie en transport nam gedurende de week toe maar woog niet op tegen de vrije scheepscapaciteit in het gebied.
Enige vertragingen bij enkele grotere laad- en losplaatsen in de zeehavens bood enige ondersteuning. Veel marktspelers kijken uit naar de wisseling van zomer- naar winterkwaliteit van de producten. Dit zou voor een verdere stijging in de vrachttarieven op korte termijn kunnen zorgen.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn hebben afgelopen week een sterke stijgende lijn laten zien. De markt vond ondersteuning in de snel zakkende waterstanden, die de laadcapaciteit van de schepen naar de meeste Rijnbestemmingen sterk beperkten.
Door de beperkte laadvolumes is de vraag naar transport toegenomen, wat tot grote prijsstijgingen op de Bovenrijn heeft gezorgd. Op het moment van schrijven wordt er een kleine golf met water verwacht, echter zal deze niet voldoende zijn om de huidige laadbeperkingen op te lossen.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge,
specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 2 september 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €1,62 | €1,20 | €1,90 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €2,60 | €2,20 | €2,80 |
Antwerpen-Amsterdam | €3,56 | €3,20 | €3,80 |
Vlissingen-Antwerpen | €2,59 | €2,50 | €3,65 |
Vlissingen-Rotterdam | €3,12 | €3,00 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,41 | €3,70 | €5,25 |
Gent-Vlissingen | €3,25 | €3,25 | €4,15 |
Gent-Antwerpen | €3,48 | €3,45 | €4,40 |
Gent-Rotterdam | €3,85 | €3,70 | €4,75 |
Gent-Amsterdam | €4,60 | €4,40 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €8,70 | €8,20 | €9,20 |
Dortmund | €10,60 | €10,60 | – |
Keulen | €12,10 | €11,60 | €12,60 |
Koblenz | €14,10 | €14,10 | – |
Frankfurt | €19,02 | €19,02 | – |
Mannheim | €19,25 | €18,75 | €19,75 |
Karlsruhe | €21,27 | €20,77 | €21,77 |
Straatsburg | €24,00 | €23,50 | €24,50 |
Bazel EUR | €29,57 | €29,07 | €30,07 |
Bazel CHF | 27,82 | 27,32 | 28,32 |