Amsterdam reserveert 100 miljoen euro voor een nieuwe fietsbrug over het IJ, de Oostbrug. In 2029 start de bouw, die in 2032 klaar moet zijn.
De Oostbrug gaat het Azartplein (KNSM-eiland) en het Hamerkwartier in Noord verbinden. De Passenger Terminal Amsterdam voor cruiseschepen is daarmee nog niet afgesloten voor zeevaart. Na de Oostbrug komt er ook een Westbrug. Dat speelt waarschijnlijk pas rond 2040.
Meer geld nodig
In totaal is 300 miljoen euro nodig voor de Oostbrug. “Vervoerregio Amsterdam legt er 75 miljoen euro bij”, zegt Nika Haspels, woordvoerder voor Melanie van der Horst, wethouder van Verkeer en Vervoer. “Dan is er nog 125 miljoen euro nodig.”
De bouw start in 2029. “Tot die tijd werken we de plannen verder uit, zodat de eerste Amsterdammers in 2032 over het IJ kunnen fietsen. De gemeente wil in 2026 het definitieve besluit bekrachtigen”, staat op de website van de gemeente.
Extra veerponten
Totdat de fietsbrug er is, komen er extra veerponten bij. De verwachting is dat er tot 2030 vijf nodig zijn. De gemeente plaatst daar echter een maar bij: “Wel moeten er genoeg mensen zijn om ze te besturen. Schippers zijn schaars en een opleiding duurt vier jaar.”
Zonder bruggen moeten er ruim twee keer zoveel ponten komen als nu: 23. “Dat wordt wel erg veel schepen op het steeds drukkere IJ”, stelt de gemeente. “Bovendien wordt het dan nóg drukker op de op- en afstapplekken aan beide kanten. Als de bruggen er liggen, dan scheelt dat 40 procent aan fietsers op de ponten, zo is berekend.”
Kabelbaan
Onlangs was in het nieuws dat er ook plannen zijn voor een kabelbaan over het IJ. Dat is een particulier initiatief, aldus de gemeente. Amsterdam en de Vervoerregio moeten daar wel toestemming moeten geven.
Zo ver is het nog niet. “Eerst moeten de initiatiefnemers nog laten zien dat het financieel haalbaar is”, schrijft de gemeente op haar website. “Ook volgen er gesprekken met bewoners en ondernemers in de buurt.”
De mensen achter het burgerinitiatief van deze IJbaan hebben op hun website echter staan: “Met trots kunnen wij bekend maken dat er een overeenkomst is gesloten met gemeente Amsterdam betreft de verdere ontwikkeling van de IJbaan. De komende periode zullen wij in samenwerking met de gemeente en Vervoerregio Amsterdam de plannen voor de IJbaan verder uitwerken.”