- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekEuropese subsidieregeling Marco Polo toegankelijker voor de binnenvaart (EI van ColumBus]

Europese subsidieregeling Marco Polo toegankelijker voor de binnenvaart (EI van ColumBus]

- Advertentie -

Delen

Het Expertise- en Innovatie Centrum Binnenvaart richt zich momenteel op het adviseren van ondernemers op een breder vlak van subsidiemogelijkheden, gezien de grote vraag uit de markt voor deze dienstverlening.
Eén van de regelingen waarop het EICB zich richt, is het Europese programma Marco Polo. Marco Polo is een regeling die al een aantal jaar bestaat, maar waar de binnenvaart nog maar weinig gebruik van heeft gemaakt, terwijl die voor alle vervoersmodaliteiten bedoeld is. Dit komt grotendeels door de bepalingen van Marco Polo die ervoor zorgden dat de binnenvaart “buiten de boot” viel, onder andere door een zeer hoge ‘modal shift-drempel’ en het vereiste samenwerken van meerdere internationale partners.

Actions
Marco Polo is een Europees programma dat als doel heeft congestie op de wegen te verminderen, de milieuperformance van het goederentransportsysteem te verbeteren en het intermodaal transport te bevorderen. Het programma steunt geen onderzoeken, studies of (kern)infrastructuur.
De subsidieregeling staat open voor vijf soorten projecten, zogenaamde ‘actions’:
1. Modal shift actions: van de weg halen van lading naar milieuvriendelijkere modaliteiten
2. Catalyst actions: synergie creëren tussen bedrijven die structurele barrières willen overwinnen
3. Motorways of the sea actions: efficiënter gebruik van de “motorways of the sea” in combinatie met de andere modaliteiten
4. Traffic avoidance actions: promoten van het ontzien van transport in de alledaagse praktijk van transportbedrijven en de industrie
5. Common learning actions: stimuleren van samenwerking tussen de logistieke spelers.
Voor de binnenvaart is, gezien de bepalingen, vooral action 1 (modal shift) of eventueel action 5 (common learning actions) van toepassing.

Wijzigingen
Op basis van een evaluatie is Marco Polo op een aantal criteria gewijzigd om de drempel voor binnenvaartondernemers te verlagen en deelname aan een project aantrekkelijker te maken. De belangrijkste gewijzigde criteria zijn:
1. Voor alle ondernemers in de logistieke wereld, groot en klein, verdubbelt Marco Polo de bestaande steun voor het opstarten van intermodale projecten van één euro naar twee euro per 500 tonkilometer;
2. De aanvrager hoeft nog maar 13 miljoen tonkilometer goederen van de weg te halen. Tot nu toe telde men dan alleen de vracht. Voortaan wegen ook het gewicht van de truck en de containers mee bij het berekenen van het vereiste aantal tonkilometers;
3. De eis dat per project minimaal 500.000 euro subsidie wordt betaald, vervalt. Kleinere bedragen komen nu ook in aanmerking;
4. De administratieve eisen om voor zulke steun in aanmerking te komen, zijn vereenvoudigd. De aanvragen worden voortaan sneller afgewikkeld (daarbij past wel de kanttekening dat wie een aanvraag doet, de vereiste formaliteiten héél precies moet opvolgen, want anders wijst Brussel het verzoek af);
Voortaan is 10 procent van de beschikbare 450 miljoen Marco Polo- gelden, bestemd voor de sector binnenvaart (voor 2010 betekent dit dat van de 62 miljoen 6,2 miljoen euro voor de binnenvaart bestemd is.);
5. Voor de binnenvaartondernemer vervalt de eis dat een buitenlandse ondernemer moet meedoen aan het project.
De Marco Polo-regeling gaat in maart open en sluit eind mei. Het schrijven van een aanvraag is een ingewikkeld proces. Het EICB kan ondernemers daarbij ondersteunen en adviseren.

Wilt u meer informatie over het programma of kunnen wij u anders van dienst zijn, neem dan contact op met Mike Blansjaar: (010) 798 98 30.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -