Het instellen van tol of een andere vorm van belasting, recht of heffing op de Rijn is strijdig met de Akte van Mannheim. Dat antwoordt Europees Transportcommissaris Violeta Bulc op schriftelijke vragen van Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP). Die wilde het standpunt weten van de Europese Commissie over de tolplannen op Duitse vaarwegen waarover de Duitse regering nadenkt.
De Herziene Rijnvaartakte, het verdrag dat het onbelemmerde gebruik door de binnenvaart van de Rijn al sinds 1868 regelt,Ā Ā voorziet niet in de mogelijkheid om tol te heffen. Bulc is daar stellig over; Van Dalen is daar op zijn beurt blij mee.
Erkenning rol CCR
In haar beantwoording wijst de Europees Commissaris dat eventuele tolheffingen in overeenstemming moeten zijn met het EU-recht, en met name het non-discriminatiebeginsel. Van Dalen noemt de antwoorden van Bulc opmerkelijk: āBelangrijk is dat de Transportcommissaris nu openbaar de essentiĆ«le rol erkent die de Centrale Commissie voor de Rijnscheepvaart (CCR) in de binnenvaart speelt. Dit toont aan dat de relatie EU-CCR nu in balans is. Dat is wel anders geweest. Vele jaren deed de Europese Commissie er alles aan de invloed van de CCR waar mogelijk te beperken. Die periode ligt nu kennelijk definitief achter ons. Gelukkig!ā
Met de antwoorden gaat Van Dalen ervan uit dat van eventuele plannen voor tolheffing op de Duitse vaarwegen niets terecht komen. Desgevraagd antwoordt de Europese Commissie overigensĀ niet op de hoogte te zijn van eventuele plannen van de Duitse regering in die richting.