- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsEternit gaat nog meer bouwmaterialen over water vervoeren

Eternit gaat nog meer bouwmaterialen over water vervoeren

- Advertentie -

Delen

Vandaag is het Belgische bedrijf Eternit begomnen met het inzetten van binnenvaart voor vervoer van bouwmaterialen. Bij de fabriek in Kapelle-op-den-Bos wordt het eerste schip geladen dat de bouwmaterialen tot bij een regionaal distributiedepot in het West-Vlaamse Harelbeke zal brengen.

Deze nieuwe en duurzame vorm van transport vindt plaats in het kader van project ‘Build over Water’, een initiatief van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) en sectororganisaties Feproma en Fema. De Vlaamse waterwegbeheerders NV De Scheepvaart en Waterwegen & Zeekanaal zijn daarbij betrokken als strategische partners.

(foto’s Eternit)

Het doel van Build over Water, dat afgelopen december met de steun van de Vlaamse ministers Hilde Crevits (Mobiliteit en Openbare werken) en Ingrid Lieten (Innovatie) van start ging, is om transport van afgewerkte en gepalletiseerde bouwmaterialen over water te organiseren en zo meer vrachtwagens van de weg te halen.

Zes fabrikanten
Eternit is één van de zes fabrikanten van bouwmaterialen die aan dit project deelnemen en een substantieel deel van de afgewerkte producten via de binnenvaart gaan distribueren. "Het binnenschip dat op 23 januari van de Eternit laadkade aan het Zeekanaal Brussel-Schelde zal vertrekken, wordt hopelijk het eerste in een lange reeks." Aldus de fabriek, die behoort tot de Etex Group. Eternit produceert en verkoopt dakbedekkingsmaterialen zoals leien, golfplaten, beton- en kleidakpannen. Het bedrijf maakt en verkoopt ook bouwplaten en materialen voor gevelbekleding.

Zand en cement gingen al per schip
De binnenvaart is niet onbekend voor Eternit. Sinds 2008 wordt al alle zand dat nodig is voor de productie van bouwmaterialen per binnenschip aangevoerd. Eerder was de keuze gemaakt om ook cement via schepen aan te voeren. “Vandaag wordt ruim 80 procent van alle grondstoffen voor de Eternit-fabriek in Kapelle-op-den-Bos via waterwegen aangevoerd”, stelt Patrick Balemans, afgevaardigd bestuurder. “Hiermee halen we jaarlijks zo’n 5.000 tot 6.000 zware vrachtwagens van de weg. Dit komt uiteraard de verkeersveiligheid én de leefbaarheid van onze gemeente en van de hele regio ten goede. Vandaag gaan we nog een stap verder door ook afgewerkte producten via binnenschepen te verdelen.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -