Afgelopen zaterdag heeft de Europese Schippers Organisatie (ESO) afscheid genomen van Johnny Conings, die negen jaar voorzitter van de organisatie is geweest. Tijdens de nieuwjaarsreceptie droeg Conings de fakkel over aan Jan Veldman.
Met Veldman is voor het eerst sinds lange tijd weer een Nederlander voorzitter van de ESO. Veldman bedankte zijn voorganger voor diens charmante en deskundige voorzitterschap. “Johnny, wij kijken goed op jou terug.”
Johnny Conings toont een van de afscheidscadeaus. Links ESO-penningmeester Leen de Waal. (foto’s Sarah De Preter)
Toen Johnny Conings in 2000 aantrad werd ESO weliswaar gehoord door de CCR, maar altijd als “bijwagen van andere organisaties”. Dat was Conings een doorn in het oog. “Wij hebben als ESO deskundigheid en vertegenwoordigen bij uitstek de particuliere ondernemer. Gelukkig waren de contacten met vertegenwoordigers van de CCR wel goed. Mij werd aangeraden een aanvraag in te dienen om te worden erkend als officieel overlegpartner. Dat is gebeurd en dat heeft direct vruchten afgeworpen.”
“Een van de eerste dingen die we hebben kunnen bijsturen, is het geleidelijk laten uitfaseren van de overgangsbepalingen in plaats van à bout portant afschaffen. Waren wij geen officieel overlegpartner geweest, dan had de sector heel anders gepiept.”
“Van bijwagen naar volwaardig overlegpartner”
Met enige weemoed keek Conings terug op zijn beginperiode, toen vooral de oud-voor-nieuw-verhoudingen onderwerp van gesprek waren: “In mijn diepste gedachten zou ik willen dat dit knopje nog eens zou worden aangezet.”
Verder onderstreepte hij het belang van samenwerking met de CCR en de Europese Commissie enerzijds, maar zeker ook met andere binnenvaartorganisaties zoals de EBU. “De Nautisch Technische Commissie die ESO en EBU in 2004 hebben opgericht is een zwaarwegend en gewaardeerd instituut geworden. Daarmee heeft de binnenvaart sterk aan invloed geworden.”
Jan Veldman geeft zijn voorganger een fles champagne.
Hij spoorde de binnenvaartsector aan ook in de toekomst niet achterover te leunen. “We moeten er steeds weer voor zorgen dat de politiek onze boodschap hoort en er iets mee doet. Ik ben de Europese Commissie erkentelijk dat zij onlangs een hoorzitting voor de binnenvaart heeft georganiseerd. Ik roep alle organisaties op om eensgezind verder te werken en te streven naar het haalbare. Blijf realistisch en verlies u niet in details.”
Slagvaardig blijven
De nieuwe ESO-voorzitter, Jan Veldman, wil de komende periode eerst met de ESO-Raad alles eens goed op een rijtje zetten: “Het is voor het eerst sinds lange tijd dat weer een Nederlandse voorzitter aantreedt bij ESO. Dat vergt een bezinning op de uitvoering van de werkzaamheden. Want ofschoon ik wat verder van Brussel af woon, moet ESO wel slagvaardig blijven.”
Veldman deed een dringend beroep op de Europese Commissie om op korte termijn het overleg met de binnenvaartsector te hervatten als vervolg op de hoorzitting in december. “Samen met de Commissie moet het mogelijk zijn om onze sector een betere structurele bedding te geven, zodat zij zich te weer kan stellen tegen dit soort plotselinge economische situaties.”
Paard achter de wagen
Het actieprogramma Naiades en de TEN-T projecten noemde Veldman belangrijke stimuleringsactiviteiten voor de binnenvaart. “Maar om optimaal rendement uit deze activiteiten te halen, moet de sector ook zelf renderen, anders is elk actieprogramma het bekende paard achter de wagen. Wij verwachten dat daarop in het nieuwe Witboek een duidelijk antwoord komt.”
Ook Veldman beklemtoonde het belang van samenwerking in de sector. “Maar wees gerust, ik ken het verschil tussen samenwerken en samengaan. Voor samengaan is bovenal draagvlak op het grondvlak nodig. Dat grondvlak vertegenwoordigt de ESO-Raad. Ik hoop met de ESO-Raad een goede en loyale samenwerking uit te bouwen.”
(Sarah De Preter)