(foto Jan de Jonge / www.worldshipsocietyrotterdam.nl)
Links een pyloon van de Willemsbrug, rechts een heftoren van de oude spoorbrug met daarvoor de Erasmusbrug. Niet alleen belangrijke, maar ook gezichtsbepalende overbruggingen van de stad naar Zuid. Rotterdamser kan het haast niet en naar goed Rotterdams gebruik hebben ze ook alle drie een bijnaam, Rode Willem, De Hef en De Zwaan. Samen met de helder rood gekleurde Fast Sus en de aanstormende zwart met gele watertaxi levert dat voldoende ingrediënten voor een moderne Kerst- en Nieuwjaarskaart.
De Fast Sus kwam niet door de brug, maar is ter hoogte van de Wilhelminakade rondgegaan over bakboord om over stuurboord aan te schieten langs de Parkkade. Ze kwam van de Vlaardingse KW-haven, waar een lading gerst uit het Engelse Sutton Bridge werd gelost. In afwachting van een volgende lading meerde ze af aan de Parkkade, om twee dagen later naar de Botlek te gaan om magnesiet te laden.
Dat gebeurde op Boei 66 vanuit de Panamax bulkcarrier Avalon, die een lange reis uit China achter de rug had en eerst nog een deellading bauxiet had gelost op Boei 79 in het Calandkanaal. In een scheet en een zucht zat de magnesiet erin en vertrok de Fast Sus naar de Poolse haven Szczecin oftewel Stettin.
Net zoals Suske is Sus een Belgische naam en Fast Lines is dan ook een Belgische rederij en scheepvaartbedrijf, gevestigd aan de Ernest van Dijckkaai in Antwerpen, vlak bij Het Steen. De familie Scheers is de eigenaar en opereert met vijf schepen, de Fast Jef, Fast Julia, Fast Sam, Fast Wil en deze Fast Sus, die in 1996 in Friesland werd gebouwd bij Barkmeijer Stroobos. Het schip is 90 meter lang en heeft een draagvermogen van 3.268 ton.
(Cees de Keijzer)