Op vrijdag 16 maart was in Warten de geslaagde tewaterlating van de Merwestroom, de eerste Multi Purpose Vessel 30 voor Rijkswaterstaat. Scheepswerf Bijlsma Wartena bouwt drie van zulke duurzame, ‘multi-inzetbare’ schepen.
In hun speeches benadrukten Suzan Vos, portfoliomanager Vlootvervangingsprogramma van Rijkswaterstaat, Bianca Janssen, directeur van de Rijksrederij, en Tjeerd Wiebe Bijlsma, algemeen directeur van Bijlsma Wartena, het belang van duurzaam varen. Na het officiële gedeelte gleed de Merwestroom onder luid applaus van de genodigden zijwaarts het water in.
Batterijen
De Merwestroom is gebouwd volgens de nieuwste ontwikkelingen in de scheepsbouw. De hydrodynamische vorm van de romp, door Bijlsma Wartena bedacht en geconstrueerd, zorgt voor een lage weerstand in het water.
De MPV-30 is uitgerust met batterijen die de energie leveren voor de dagelijkse werkzaamheden. Wanneer het schip ’s ochtends het ruime sop kiest, zijn de batterijen volgeladen met groene stroom vanaf de wal. Overdag leveren de zonnepanelen aan boord ook energie. Dit totaalconcept zorgt ervoor dat de generatoren zo optimaal mogelijk worden ingezet, met een zo laag mogelijk aantal draaiuren en minimale uitstoot. Bovendien wordt de restwarmte van de motoren gebruikt voor de verwarmingsinstallatie van het schip. Het energieverbruik van de MPV-30 is bijzonder laag.
Ruim vaarwater
De Multi Purpose Vessel 30 (MPV-30) van Bijlsma Wartena zal voor Rijkswaterstaat gaan varen op ruim vaarwater: de grote binnenwateren, de Waddenzee en de Noordzee tot 30 mijl uit de kust. Tot de taken behoren het markeren van vaarwegen, patrouilleren, meten en het doen van visserijonderzoek.