Op basis van de goede ervaringen van de dalvaart in de afgelopen dagen, stond het Wasser- und Schifffahrtsamt Bingen vandaag proeven met koppelverbanden toe. De schepen werden begeleid door nautisch medewerkers van het WSA.
De bergers gaan tank 7 als mixer gebruiken om de inhoud van de andere tanks te verdunnen en te homogeniseren. (foto WSA Bingen)
De afvaart mag nu dagelijks tot 18.00 uur passeren. De opvaart krijgt vervolgens van circa 18.00 tot circa 20.00 uur de ruimte.
Cocentratie
Het leegpompen van de zwaveltanker Waldhof gebeurt in fasen, zo hebben de bergers van Mammoet, specialisten van BASF en de leiding van het WSA Bingen samen besloten. Het is vrijwel onmogelijk het zwavelzuur in alle tanks op de gewenste homogeniteit te houden. Het zuur reageert agressief als het in contact komt met water en er ontstaat warmteontwikkeling.
Veel van de schepen die boven Mannheim/Ludwigshaven lagen te wachten, hebben inmiddels hun weg kunnen vervolgen. Ruim 120 schepen hebben in de afvaart de Waldhof kunnen passeren.
De stremming tussen Rhein km. 415 (boveneinde rede Ludwigshaven) tot Rhein km. 432 (BASF Nordhafen) is ingetrokken. Voor de Rijn km. 432 tussen BASF Nordhaven en Bad Salzig km. 564 geldt voor de afvaart een vaarverbod met uitzondering van:
– schepen en koppelverbanden die tussen de BASF Nordhaven km. 432 en Oberwezel km. 550 moeten laden, lossen of lichten
– schepen en koppelverbanden die een bestemming op de Main of Neckar hebben
– schepen en koppelverbanden die varen op speciale aanwijzing van de WSA of WSP
Voor de Rijn tussen Bad Salzig km. 564 en Bingen km. 528,5 geldt voor de opvaart een vaarverbod met uitzondering van:
– passagiersschepen met bestemming St. Goar, die daarna weer de afvaart kiezen
– schepen en koppelverbanden die varen op speciale aanwijzing van WSA of WSP
Voor koppelverbanden geldt in de opvaart tussen km. 557 en km. 555 dat zij verplicht zijn met een voorspan te varen.
De al homogene inhoud van tank 7 (gevuld met een hoge concentratie zwavelzuur) wordt eerst gelost. Vervolgens wordt de inhoud van de andere tanks één voor één naar tank 7 overgepompt. Die gaat dan dienst doen als ‘mixer’ om per partij een homogene vloeistof te krijgen. Tank 7 ligt boven de waterspiegel en is daardoor het eenvoudigst te bereiken voor bergers om de benodigde werkzaamheden uit te voeren.
Roestvaststalen tanks
Het transport van zwavelzuur is een concentratie boven 90 procent dient te gebeuren in roestvaststalen tanks. De gereed liggende tankduwbakken zijn uitgerust met gecoate tanks. Daarom is een rvs-tanker naar de Lorelei gedirigeerd.
Zwavelzuur in een concentratie van minder dan 65 procent kan wel in gecoate tanks. Tussen de 65 en 90 procent is vervoer niet mogelijk; dan moet het zuur verdund worden tot onder de 65 procent. De tankbakken zijn verhaald en wachten tot ze ingezet kunnen worden.