- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws"Eenduidig over certificering zeeschepen op binnenwater"

“Eenduidig over certificering zeeschepen op binnenwater”

- Advertentie -

Delen

Een pleziervaartuig dat geregistreerd staat als zeeschip, maar daar geen certificaat voor heeft, moet op binnenwateren voldoen aan de eisen voor een binnenvaartpleziervaartuig indien sprake is van certificaatplicht. Daarover zijn handhavers, klassebureaus en keuringsinstanties het eens geworden.

Er wordt doorlopend gewerkt aan de eenduidige interpretatie en toepassing van de wetgeving voor certificering van binnenvaartschepen. Onlangs hebben de betrokken partijen vastgesteld hoe ze voortaan omgaan met de certificering van zeeschepen die op binnenwateren varen.

Het is de eigenaar van een schip die beslist of het schip gebouwd wordt volgens de regels voor de zeevaart, de binnenvaart of de visserij. Gecertificeerde zeeschepen mogen op de Nederlandse binnenwateren volstaan met de certificaten voor de zeevaart. Voor de grensoverschrijdende vaart op de Rijn is een echter een zogeheten ‘certificaat voor zeeschepen op de Rijn’ vereist.

 

Zeebrief of CE-markering alleen is niet voldoende

“Een zeeschip dat geen certificaat van de vlaggenstaat heeft waaruit blijkt dat het een toereikend veiligheidsniveau heeft voor de vaart op zee, moet op de binnenwateren voldoen aan de voorwaarden zoals die van toepassing zijn voor eenzelfde type binnenvaartschip”, vertelt Robin Hoekstra, inspecteur bij het Bureau Scheepvaart Certificering (BSC). “Documenten zoals een zeebrief en een CE-markering zijn niet gelijkwaardig aan een certificaat gebaseerd op veiligheidseisen.”

Als voorbeeld noemt Hoekstra: “Een pleziervaartuig dat geregistreerd staat als zeeschip, maar geen certificaat als zodanig heeft, moet op binnenwater gewoon voldoen aan de eisen voor een binnenvaartpleziervaartuig als er certificaatplicht is.”

Ofwel: als de lengte groter is dan 20 meter of de volumemaat groter dan 100 kubieke meter (als vierkante doos berekend: lengte x breedte x diepte) is een certificaat verplicht. Tot eind 2018 mag gebruik worden gemaakt van de overgangsbepaling ‘klaarblijkelijk gevaar’, zoals van toepassing is op een binnenvaartpleziervaartuig. Aan de voorschriften voor pleziervaartuigen moeten ze volledig voldoen.

 

tekst en foto: Evert Bruinekool

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -