(foto Jan de Jonge / www.worldshipsocietyrotterdam.nl)
Een schip met het rederijlogo in de schoorsteen komt vaker voor maar als daarbij ook nog een zonnebloem met blauwe lucht is geschilderd – met daarin nog een keer dat logo – moet er iets bijzonders mee zijn. Zoiets zou wel eens met het milieu te maken kunnen hebben, net zoals de windmolen op de achtergrond, die windenergie omzet in elektriciteit. Zo’n windmolen geeft geen luchtvervuiling maar bij schepen ligt dat, met uitzondering van zeilschepen, toch anders. Deze Containerships VII echter doet wel het nodige aan emissiereductie.
Het schip is van de Finse rederij Containerships Ltd. Oy, gevestigd in Helsinki en de Finnen staan bekend als nogal milieugericht. Een ander Fins bedrijf, genaamd Wärtsilä en bekend fabrikant van scheepsmotoren, heeft een systeem op de markt gebracht om de uitlaatgassen van die motoren te ‘reinigen’ met een zogeheten ‘scrubber’. Zo’n installatie is niet goedkoop maar de eigenaar van de Containerships VII heeft die investering toch gedaan. Naast het milieuvoordeel is er ook een economisch voordeel want met een scrubber mag een schip op zware stookolie blijven varen, dit ondanks de toekomstige eisen aan het zwavelgehalte van scheepsbrandstof.
Vanaf 2015 wordt dat zwavelgehalte in de Europese en Noord-Amerikaanse wateren zo laag dat niet meer op stookolie gevaren kan worden maar overgegaan moet worden op MGO (Marine Gas Oil). Dat is momenteel ruim 300 dollar per ton duurder; dus in veel gevallen is zo’n investering, berekend over de levensduur van een schip, zo gek nog niet.
De milieuwinst is navenant want de reductie van zwavelcomponenten (zure regen) bedraagt 97 procent, die van stikstofcomponenten (zure regen en smog) 85 procent en fijnstof zelfs 99 procent. Ook is er 20 tot 30 procent minder uitstoot van het broeikasgas CO2 (opwarming van de aarde). Nadeel van een scrubber is wel dat er ‘filtersludge’ ontstaat, afval dat verwerkt moet worden.
(Cees de Keijzer)