Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) wil zijn dienstverlening aan binnenvaartoperators uitbreiden en beter inspelen op de verschillende marktsegmenten van de binnenvaart. In januari start het bedrijf daarom een pilot met zogeheten fixed windows voor binnenvaartschepen die grote aantallen containers in één keer komen laden en/of lossen.
Slaagt de proef, dan gaat ECT deze service aan de markt aanbieden. De voorwaarden daarvoor worden in de pilot getest. De fixed windows zijn bedoeld voor barge operators die, zelfstandig of gezamenlijk, in staat zijn om met een grote hoeveelheid te lossen en te laden containers direct één van ECT-terminals aan te lopen. “Voor barge operators die deze mogelijkheid niet hebben, blijft de reguliere werkwijze van kracht of er kan gekozen worden voor het Barge Transferium Maasvlakte.”
Dat ECT-transferium komt aan de Hartelhaven en is speciaal bedoeld voor de binnenvaart. Rederijen die er gebruik van maken, moeten voor de inzet van het extra personeel betalen. De planning wil ECT in handen geven van LINC, de belangenbehartiger van de containerbinnenvaart.
Keuzemogelijkheid
De pilot met fixed windows zal drie maanden zal duren. Er doen drie partijen mee: HTS Intermodaal, de combinatie CCT Moerdijk/Barge Terminal Tilburg en de combinatie Contargo/Haeger & Schmidt/European Gateway Services.
De voorwaarden hebben, naast de grootte van de call-size, betrekking op het vaarschema in Rotterdam, het kunnen garanderen van vaste wekelijkse calls, punctualiteit en gegevensuitwisseling. ECT wil met de pilot ook ervaren of een commerciële relatie bijdraagt aan het verbeteren van de containerbinnenvaart. Nu zijn de binnenvaartoperators anders dan zeerederijen geen klant van de stuwadoor. Dat is een van de redenen waarom zeeschepen bij de afhandeling doorgaans voorrang krijgen boven binnenschepen.
CEO Leo Ruijs zegt: “Met deze pilot, die we hopelijk succesvol kunnen omzetten naar een nieuwe service, bieden we de markt opnieuw een keuzemogelijkheid. Fixed windows en het Barge Transferium Maasvlakte zijn naast de gewone binnenvaartafhandeling services waarmee we recht doen aan de diversiteit binnen de containerbinnenvaart. De barge operator krijgt keuzes op basis van zijn eigen mogelijkheden. Tevens willen we met deze nieuwe services een volwassen klantrelatie aangaan met de container binnenvaart.”