Dure ligplaats na krom varen sluisdeuren

0

De bulbsteven van de tanker Med Arctic raakte dinsdag 1 november rond 17.00 uur de binnendeuren van de Middensluis in IJmuiden. Het eerste onderzoek wijst uit dat de deuren krom zijn gevaren, waardoor de deuren niet meer goed gesloten kunnen worden”, aldus woordvoerster Marjan Nijssen van Rijkswaterstaat.

De veroorzaker moet in de sluis blijven liggen. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

De sluisdeuren zijn zwaar beschadigd en moeten gewisseld worden met de reservedeuren. Vanavond arriveert de drijvende bok die dat moet doen. De verwachting is dat de deuren snel verwijderd zijn. Daarna volgt een aanvullend schadeonderzoek van het mechanische systeem van de sluisdeuren.
Als dat mechanische systeem geen schade heeft, worden de reservedeuren geplaatst en kan de Middensluis naar verwachting vrijdagavond weer functioneren.
Een stremming is er niet; de scheepvaart kan gebruik maken van de Noordersluis. Wel blijkt de wachttijd iets opgelopen te zijn.

Zee- en binnenschepen samen in Noordersluis
De bemanning van de Arco Humber bevestigde dat de wachttijd is opgelopen; dat schip moest 2,5 uur wachten voor het geschut kon worden. Het is druk in de Noordersluis. Meerdere zeeschepen en binnenschepen worden daar tegelijk geschut om het scheepvaartverkeer zo snel mogelijk door te laten.
In de Middensluis ligt de Med Arctic nog steeds afgemeerd. De eigenaar van het schip moet nog aansprakelijk gesteld worden door Rijkswaterstaat; die verlangt een borgstelling voor de schade. Pas al die is afgegeven, mag het schip de sluis verlaten.

Weinig hinder voor Amsterdam
Jeroen Ranzijn, voorlichter van Haven Amsterdam, verwacht niet dat het ongeluk veel hinder veroorzaakt voor de Amsterdamse haven. “Schepen komen iets later aan maar ze kunnen geschut worden via de Noordersluis.”

(Evert Bruinekool)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.