Staatsgaranties, oud-voor-nieuw en meer solidariteit onder elkaar. Dat zijn volgens de leden van de Duitse binnenvaartbond BDS de belangrijkste instrumenten om de sector door de crisis te helpen. Op 4 juni organiseerde de BDS een crisistop in Datteln.
Dr. Kurt Schrömgens. (foto Sarah De Preter)
Enkele weken geleden hebben BDS en BDB bij de Duitse regering aangedrongen op liquiditeitshulp voor de sector. De vraag is waar dat geld vandaan moet komen. In ieder geval niet uit het potje voor vlootmodernisering, vindt de BDS. Via dit vlootmoderniseringsprogramma krijgt de Duitse binnenvaart in de jaren 2009, 2010 en 2011 telkens twee miljoen euro subsidie om de vloot te vernieuwen.
Andrea Beckschäfer: “We weten dat er nu al bedrijven zijn die met de rug tegen de muur staan. Het laatste wat we willen is dat er nog meer Duitse particulieren moeten opgeven. Maar we moeten ons ook realiseren dat we jarenlang gevochten hebben voor dit moderniseringsprogramma. Kun je dan nu gaan vertellen dat je het moderniseringsbudget voor 2009 liever inzet als liquiditeitshulp? Ik heb al signalen opgevangen dat men daar in Berlijn ook geen voorstander van is.”
Oud-voor-nieuw
In plaats daarvan appelleert de BDS aan de regering om het KfW-kredietprogramma toegankelijker te maken voor de middenstand door de rente fors te verlagen en de borgstelling op te trekken van 60 naar 90 procent. Dr. Kurt Schrömgens vindt dat er een staatsgarantieprogramma van 50 miljoen euro voor de Duitse binnenvaart moet komen. “Als we een golf van faillissementen willen voorkomen, hebben we stevige ondersteuning nodig. We hebben in Duitsland de laatste twintig jaar al duizend binnenvaartondernemingen zien verdwijnen. Voor de duizend die nog overblijven moeten we vechten!”
Verder gaat BDS de bondsregering vragen om in Brussel een ernstige marktverstoring aan te melden, in de hoop dat daarna de oud-voor-nieuw-regeling wordt ingevoerd. Maar ook andere (internationale) maatregelen, zoals financiële steun voor particulieren die gaan samenwerken en het hanteren van verplichte bodemtarieven in tijden van crisis sluit de bond niet uit.
Koopmanschap
BDS-voorzitter Jürgen Schlieter spoorde de Duitse particulieren aan koopmanschap en solidariteit te tonen. “Ook in crisistijden moeten we ons gedragen zoals het hoort voor een ondernemer. We moeten dúrven onderhandelen over een goede vrachtprijs, ook al weten we dat anderen daar niet aan meedoen. Maar als je op voorhand uitsluit dat je een goede vrachtprijs kunt krijgen, kun je de winkel beter meteen sluiten.”
Om voor de toekomst beter gewapend te zijn, gaf Andrea Beckschäfer de particulieren het advies om vaker gezamenlijk ladingruimte in de markt te zetten. Kurt Schrömgens vroeg de aanwezigen uit te kijken naar nieuwbouwschepen die door de banken worden geëxploiteerd en waarop de voormalige schipper/eigenaar nu in loondienst vaart. “Het ziet ernaar uit dat de Damco-tijd weer terugkeert op onze vaarwegen. Dat zou een bedreiging zijn voor de Duitse binnenvaart.”