Het goederenvervoer vanuit de Rotterdamse haven richting Duitsland kan vanaf 2015 serieus in gevaar komen. Dat zegt Harry Voigtsberger, minister van economische zaken, energie, bouwen, wonen en verkeer van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen in een interview met de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK).
“Wanneer de uitbreiding van de haven in 2015 klaar is, krijgen we grote moeilijkheden om het gestegen goederenaanbod via Noordrijn-Westfalen en de haven van Duisburg richting het Duitse achterland te transporteren”, aldus Voigtsberger. De steeds opnieuw vertraagde aanleg van het derde spoor aan Duitse zijde zal serieuze logistieke problemen opleveren, benadrukt de minister.
Overbelast
“De uitbreiding van de Betuwelijn is absoluut noodzakelijk”, aldus Voigtsberger. Op dit moment gaan de betrokken Duitse partijen ervan uit dat de oplevering van het derde spoor niet voor 2018 of zelfs 2019 zal plaatsvinden. Vóór die tijd is er geen oplossing voor het groeiende logistieke aanbod in zicht.
Om die reden heeft de deelstaat Noordrijn-Westfalen om haar aandeel in de financiering vervroegd ter beschikking te stellen, zodat toch al met het project gestart kan worden. Hoewel de Bondsregering hier positief op heeft gereageerd denkt Voigtsberger niet dat het derde spoor er eerder dan gepland zal liggen, mede door alle bezwaarprocedures die nog behandeld moeten worden. Dit terwijl het spoor aan Duitse zijde nu al regelmatig overbelast is.
Verplaats goederenvervoer naar water
Tegelijkertijd is Noordrijn-Westfalen uit het Duitse proefproject met extra lange vrachtwagens gestapt. Voigtsberger daarover: “De situatie in Nederland is op dat gebied heel anders dan bij ons. Er zijn geen bergen en minder strenge winters. Bovendien zijn veel Duitse ministers van verkeer bang om grote bedragen te moeten investeren in nieuwe bruggen of het aanpassen van parkeerplaatsen.”
De oplossing voor het dreigende logistieke probleem ziet Voigtsberger dan ook vooral in een verplaatsing van het goederenvervoer naar het water. Hier is volgens hem nog een aanzienlijke capaciteitsuitbreiding mogelijk.
Duisburg
In dat licht becommentarieert Voigtsberger ook het voornemen van het Havenbedrijf Rotterdam om een aandeel te verwerven in de haven van Duisburg – de grootste binnenhaven ter wereld: “Wij zouden het liefste zien dat de haven van Duisburg in Duitse overheidshanden blijft”, zegt Voigtsberger. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan staan er volgens hem naast het Havenbedrijf Rotterdam nog andere marktpartijen klaar om een aandeel te verwerven, waaronder ook de havens van Hamburg en Bremen.