- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDuitse kanalen op met nieuwe tanker Steffi

Duitse kanalen op met nieuwe tanker Steffi

- Advertentie -

Delen

In vier maanden tijd bouwde Groningen Shipyard de motortanker Steffi, een 85 meter lang en 9,50 meter breed chemicaliënschip van het type C.

 

(foto’s Jan Johan ten Have)

Het schip met een laadvermogen van 1692 ton, voortgestuwd door een 740 kW sterke Caterpillar, is bij uitstek geschikt voor transport van petrochemische producten over de Duitse kanalen. De Steffi is gebouwd in opdracht van Alster Capital GmbH uit Hamburg.
De bouw van het casco begon afgelopen voorjaar bij Groningen Shipyard. Daags na de langste dag van het jaar vond de tewaterlating plaats.
“Het is voor ons de eerste keer dat wij op deze werf een schip laten bouwen”, zegt woordvoerder Gert Brinkmann van Alster Capital. “Wel kennen wij de werf­eigenaren Daniël Gausch en Christian Hochbein al geruime tijd. Op basis van die relatie zijn wij hier terechtgekomen. De samenwerking is ons goed bevallen.”

EPS
De Steffi is voorzien van twee ladingpomp-units van Bornemann, type W7T. Die zijn geleverd door EPS uit Ridderkerk. Deze pomp-units zijn geschikt voor het verpompen van maximaal 280 tot 300 m3 per uur bij een druk van 6 tot 8 bar.

De sets zijn speciaal geselecteerd voor toepassing van lichte producten (tot vloeistoffen met een viscositeit van 200 cSt). De aandrijving van de pompen gebeurt door drukvaste elektromotoren (125 kW, EEx-de IIB T4 uitvoering).
Groningen Shipyard en EPS zijn geen onbekenden van elkaar. De pompenleverancier uit Ridderkerk levert geregeld aan de werf uit het noorden. Die samenwerking verloopt voor beide partijen naar wens.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -