Bij de gangway van de René Siegfried onthulde burgemeester Wouter Kolff vrijdag 17 november onder grote belangstelling een monument voor de Scheepswerf De Biesbosch. Hij noemde het “een originele industriële knipoog naar de historie”.

Mooie woorden voor het ontwerp en de realisatie door Jos Hubens van Vereniging de binnenvaart en zijn collega’s, voor de kunstenaars en Jan van ’t Verlaat, die ‘100 jaar van scheepswerven naar Stadwerven’ samenvatte in een boek dat elke maritieme boekenkast zou sieren.

“In dit gebied tussen de rivier en natuur overvalt mij altijd een vakantiegevoel”, zei Dordrechts wethouder Piet Sleeking in zijn speech. Verantwoordelijk voor ontwikkelingen van de stadswerven meldde hij dat de kraanbaan en de werkhal van de voormalige Scheepswerf Biesbosch een cultureel bestaansrecht hebben/krijgen. Daarnaast zullen duizend woningen worden gebouwd en de René Siegfried zal nooit meer uit Dordrecht hoeven te vertrekken.

Jos Hubens herhaalde nog maar eens dat de vereniging een documentatiecentrum wil inrichten in de werkhal. Het voorstel om de huidige ligplaats van de René Siegfried definitief te maken is door het college positief beoordeeld, maar moet nog door de raad worden goedgekeurd. Jos Hubens overhandigde het eerste exemplaar van In 100 jaar van scheepswerven naar Stadswerven aan de wethouder.

 

Burgemeester Kolff onthult het monument. (foto Johan de Witte)

IJzersterk monument

Zowel het monument als het boek zijn een initiatief van Jos Hubens – ambassadeur van Vereniging de Binnenvaart – en geheel gefinancierd door de vereniging. Scheepswerf De Biesbosch nam een belangrijke plek in de maritieme geschiedenis van de Drechtsteden in. Vereniging de Binnenvaart ligt met meer dan 3.000 leden langszij.

Het idee om het karakter van de vroegere scheepswerf met haar helling, hijskranen, machinepark en schepen in een duurzaam monument te visualiseren, is ijzersterk gelukt. Het originele logo van De Biesbosch siert deze herinnering aan een imposante periode. Vader en dochter Jos en Carin van Dongen hebben het 3 meter hoge monument ontworpen en gestalte gegeven.

 

Marshallplan

Weet u nog dat in 1947 de eerste ‘Fransozen’ met de ss Almeria Lykes uit Alabama in secties werden aangevoerd? Reeds geïnstalleerd met machines, elektrisch stuurwerk, ingerichte verblijven met koelkast, verwarming en badkamer werd het achterschip overboord getakeld en naar De Biesbosch gesleept waar met overige secties in no time een voor die tijd zeer modern schip werd gebouwd. Dankzij het Marshallplan liepen in Dordrecht 25 kleine en 95 grote schepen van de helling.

Nadien maakte De Biesbosch furore met het bouwen van vele sleepboten, duwboten en duwbakken, lieren en vrachtschepen. De René Siegfried had bouwnummer 414. De geschiedenis van de Biesbosch is groots; haar invloed op de Rijnvloot eveneens. Hoewel de werf in 2000 haar poorten sloot, is de herinnering bij de scheepvaart en werfmedewerkers springlevend. Het boek van Jan van ’t Verlaat verhaalt de historie in detail.

 

Niet in Parijs of Londen maar in Dordrecht: varend erfgoed

Schepen horen thuis in de zuidelijke insteekhaven, ooit het kloppend hart van de werf. Dat vindt Elio Barone van de stichting Leefwerf de Biesbosch. Hij ijvert om wonen en werken op historische schepen te realiseren op deze locatie. En jawel, een ‘Fransoos’ moet er natuurlijk ook komen. Hiervoor zal een varend exemplaar moeten worden aangekocht. Of dat gaat lukken? Elio werkt nauw samen met Vereniging de Binnenvaart.

Burgemeester Kolff onthult het monument. (foto Johan de Witte)

 

 

 

 

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.