Rijkswaterstaat Limburg had begin juni de handen vol aan het opruimen van drijfhout in de Maas en het Julianakanaal dat de scheepvaart hinderde. De takkenbossen en boomstammen waren afkomstig van zijrivieren van de Maas in de Belgische Ardennen.
Extreme regenbuien hadden ervoor gezorgd dat de waterstand in de Maas hoog was. Ook in andere rivieren was die hoog. De Ourthe en de Amblève traden buiten hun oevers en door de snelle stroming nam het woeste water alles mee. Een paar uur later kwam er een grote hoeveelheid water de grens bij Eijsden over. Rijkswaterstaat meldde dat de Belgische collega’s door de snelle en krachtige stroming niet tijdig in actie konden komen.
Schade
Normaal komt bij het meetpunt van Rijkswaterstaat in de Maas 100 m3 water per seconde voorbij. Vrijdag 2 juni was dat plotseling 640 m3. In de dagen erna zakte de afvoersnelheid van het water in de Maas en bleef het drijfhout in de rivier en het Julianakanaal achter over een lengte van 50 kilometer.
Schippers sloegen alarm bij Rijkswaterstaat en zeiden dat boomtakken en stammen schade konden veroorzaken aan hun schip en in de schroef terecht konden komen. Dat zou een gevaarlijke situatie kunnen veroorzaken op het niet zo heel brede Julianakanaal.
Acht vrachtwagens vol
Volgens Rijkswaterstaat is het uitzonderlijk dat in deze tijd van het jaar zo’n grote hoeveelheid hout in de Maas en het Julianakanaal drijft, tussen Eijsden en Born. Een onderaannemer kreeg opdracht de waterwegen schoon te maken.
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat: “Eerst maken we de vaargeul van het Julianakanaal schoon omdat dit een drukke route is voor de scheepvaart. Daarna zijn de Maas en de havens aan de beurt. Sinds dinsdag (5 juni, red.) hebben we al acht vrachtwagens vol drijfhout afgevoerd.”
De onderaannemer en vier collega’s gebruiken bij het schoonmaken twee bootjes en een kraanschip. Zij denken nog een week nodig te hebben om alle rommel op te ruimen.