Rijkswaterstaat Limburg had begin juni de handen vol aan het opruimen van drijfhout in de Maas en het Julianakanaal dat de scheepvaart hinderde. De takkenbossen en boomstammen waren afkomstig van zijrivieren van de Maas in de Belgische Ardennen.

Schade
Normaal komt bij het meetpunt van Rijkswaterstaat in de Maas 100 m3 water per seconde voorbij. Vrijdag 2 juni was dat plotseling 640 m3. In de dagen erna zakte de afvoersnelheid van het water in de Maas en bleef het drijfhout in de rivier en het Julianakanaal achter over een lengte van 50 kilometer.
Schippers sloegen alarm bij Rijkswaterstaat en zeiden dat boomtakken en stammen schade konden veroorzaken aan hun schip en in de schroef terecht konden komen. Dat zou een gevaarlijke situatie kunnen veroorzaken op het niet zo heel brede Julianakanaal.
Acht vrachtwagens vol
Volgens Rijkswaterstaat is het uitzonderlijk dat in deze tijd van het jaar zo’n grote hoeveelheid hout in de Maas en het Julianakanaal drijft, tussen Eijsden en Born. Een onderaannemer kreeg opdracht de waterwegen schoon te maken.

De onderaannemer en vier collega’s gebruiken bij het schoonmaken twee bootjes en een kraanschip. Zij denken nog een week nodig te hebben om alle rommel op te ruimen.















