- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDrie kanshebbers voor Schip van het Jaar

Drie kanshebbers voor Schip van het Jaar

- Advertentie -

Delen

Drie schepen zijn genomineer als Schip van het Jaar: Athena, HMS Holland en Marineco Shamal. De uitreiking van de KNVTS chip vna het Jaar Prijs vindt plaats tijdens het Maritime Awards Gala op 8 november in de Cruise Terminal Rotterdam.

Athena
De zelfvarende snijkopzuiger Athena is door IHC Merwede gebouwd voor Van Oord. De belangrijkste doelstellingen bij het ontwerp waren het realiseren van een hoge werkbaarheid in zeegang, een hoge inzetbaarheid en uitstekende werk- en leefomstandigheden.
"De werf is er, samen met de reder, in geslaagd een zeer compact ontwerp tot stand te brengen dat de stand van de techniek op het gebied van zelfvarende snijkopzuigers aanzienlijk heeft verbeterd", aldus de jury. "Een belangrijk element daarbij is de nieuw ontwikkelde flexibele paalwagen met spudpaal-kantelmechanisme. De werf heeft een belangrijke innovatie gerealiseerd door de spudpaalwagen volledig hydraulisch in te spannen door middel van een stelsel gekoppelde translatie- en buffercylinders. Hiermee kan de dempingskarakteristiek in golven continu ingesteld worden en optimaal worden aangepast aan het heersende golfklimaat in combinatie met de onderhanden grondsoort."

HMS Holland
De HMS Holland is een nieuw type schip voor de Koninklijke Marine, specifiek bedoeld voor taken in het zogenaamde lage geweldspectrum, zoals bescherming van koopvaardijschepen tegen piraterij, voorkomen van escalatie, bestrijding van smokkelen patrouilletaken. dus in zijn algemeenheid asymmetrische oorlogsvoering op zee. Het schip kan daarnaast voor een groot aantal andere taken worden ingezet em per situatie kan de uitrusting worden aangepast. 
"Hoewel lichtbewapend, straalt het schip (militair) ontzag uit, is wereldwijd inzetbaar en heeft een endurance van 21 dagen", staat in het juryrapport. Damen Schelde Naval Shipping, de Defensie materieel Organisatie van de Koninklijke Marine, onderzoeksinstituten en diverse toeleveranciers "hebben met de realisatie van de HMS Holland laten zien dat de Nederlandse maritieme sector een op snel veranderende militaire omstandigheden toegesneden platform kan ontwikkelen en bouwen. De HMS Holland is met zijn kleine geïnstalleerd vermogen en beperkte bemanning een zuinig schip voor de vele taken waarvoor het is ontworpen en toegerust. Dit nieuwe patrouilleschip vervult internationaal een voorbeeldfunctie en zet een trend in het segment van hoogwaardige patrouillevaartuigen."

Marineco Shamal
Voor het vervoer van mensen en materialen naar offshore-windparken worden veelal catamarans gebruikt; er wordt afgemeerd aan de windmolen door de boeg van het schip, voorzien van zware fender, tegen de mast te drukken teneinde een stabiel werk-platform te creëren. Damen voorzag de trend dat windmolenparken steeds verder van de kust af ontwikkeld worden. Voor het vervoer van onderhoudspersoneel zijn daarom een snelle transit van en naar de offshore locaties, ook onder slechtere weerscondities, van toenemend belang.
Damen ontwikkelde een innovatief schip om aan deze eisen te voldoen" de Fast Crew Supplier 2610 Twin Axe. Het betreft een catamaran van circa 25 meter lengte, een snelheid van 20 tot 27 knopen en ontworpen voor het vervoer van twaalf personen en 15 ton lading. Het schip is voorzien van een bijlboeg.
De jury schrijft over de reden om Het eerste schip van dit type, de Marineco Shamal, te nomineren: "De inzetbaarheid van catamarans in golfcondities wordt beperkt door het verschijnsel van ‘deck slamming’. Door het voordek over voor een groot deel weg te laten en de tunnel tussen de rompen achter een elliptische vorm te creëren wordt ‘deck slamming’ voorkomen; de werkbaarheid van het vaartuig, zowel gedurende de transit als afgemeerd bij de windmolen, is daarmee aanzienlijk vergroot."
De Marineco Shamal werd midden 2011 opgeleverd. de opdrachtgever heeft gezien de goede ervaringen direct twee zusterschepen besteld. Inmiddels heeft Damen elf orders voor dit scheepstype  en daarmee lijkt de ‘twin-axe bow’ een even groot succes te worden als de monohull-versie van de bijlboeg.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -