“Fresh Corridor heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het bereiken van een gezamenlijk doel van overheid en bedrijfsleven: het vervoer per binnenvaart verdubbelen.” Dat zei minister Maxime Verhagen, van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie donderdag 27 september tijdens het Fresh Corridor-congres ‘Logistiek in Beweging’. Voor de duidelijkheid: die verdubbeing slaat alleen op containers met groenten en fruit.
Het congres werd gehouden in het Scheepvaart Transport College in Rotterdam en stond in het teken van de ontwikkelingen in de agrologistiek die in vijf jaar Fresh Corridor tot stand zijn gebracht. Kort samengevat staat Fresh Corridor voor meer transport via binnenvaart en minder over de weg.
Veerkracht
Verhagen prees de sector, die volgens hem buitengewoon voortvarend aan de slag is gegaan. Een voorbeeld daarvan was de aankondiging van Kloosterboer, Europe Container Terminals (ECT) en het Havenbedrijf Rotterdam met betrekking tot hun voornemen om gezamenlijk Rotterdam Cool Port te realiseren.
De vertegenwoordigers van ECT, Kloosterboer en Havenbedrijf Rotterdam bezegelden de samenwerking met een handdruk.
Dat voornemen werd tijdens het congres bezegeld met een handdruk. Voor Verhagen was dit het bewijs dat de agrologistiek vertrouwen heeft in de veerkracht van de economie. “Een belangrijke stap voor de Nederlandse economie. Deze ontwikkeling versterkt de Nederlandse economie.”
Containers
Jan Fransoo, voorzitter van het Projectbestuur van Fresh Corridor en hoogleraar Supply Chain Management aan de TU in Eindhoven, keek kort terug op de veranderingen in de agrologistiek als gevolg van de sterk toegenomen containerisatie. Daardoor zijn de mogelijkheden voor vervoer van groenten en fruit door de binnenvaart sterk toegenomen. Toenemend gebruik van de binnenvaart in plaats van vervoer over de weg leidt tot een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot.
Rotterdam Cool Port
President-directeur Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam sprak over de ontwikkeling van Rotterdam Cool Port. Hij kondigde de samenwerking met ECT en Kloosterboer aan. De bouw zou in september 2013 kunnen starten en ruim een jaar later volledig operationeel kunnen zijn.
Het is de bedoeling dat Rotterdam Cool Port de draaischijf wordt voor geconditioneerde producten voor bestemmingen in Europa. Vanuit Rotterdam Cool Port worden de geconditioneerde producten efficiënt en duurzaam verder Europa in vervoerd. De opzet maakt het goed mogelijk om veel nadruk te leggen op binnenvaart, spoor en shortsea.
Fruit
Smits benadrukte het belang van voedingsproducten en geconditioneerde lading voor Rotterdam en Nederland. “Juist ook door food is Rotterdam de ‘first port of call’. Dit heeft ook positieve effecten voor het aantrekken van droge lading.”
Directeur Michel Jansen van Total Produce noemde de ontwikkeling van de Cool Port een enorme kans om fruit weer in Rotterdam te krijgen. Total Produce heeft de laatste anderhalf jaar 90 procent van zijn containers met fruit uit het zuidelijk halfrond binnengekregen over het water.
Ook Rabobank Rotterdam sprak zich in de persoon van directeur Coert Beerman positief uit over Cool Port. “We geloven in innoveren en we kennen de problemen van congestie. Wij vinden het belangrijk om te kijken hoe we met zijn allen een bijdrage kunnen leveren aan een circulaire economie.”
Europees denken
Govert Veldhuijzen, gedeputeerde van Zuid-Holland, wil gericht investeren in infrastructuur. Hij sprak zich positief uit over Fresh Corridor en ziet ruimte voor verdere ontwikkeling. “In samenwerking met het bedrijfsleven in de regio willen we Fresh Corridor verder ontwikkelen met ondersteuning van Europa.”
Europarlementariër Corien Wortmann (CDA) ziet ook mogelijkheden om in Europa partners te zoeken en Fresh Corridor verder uit te rollen. Zij pleitte ervoor Europees te denken en noemde de Betuweroute slechts een afrit op de toegangswegen naar Zuid-Europa. Fresh Corridor ziet ze als een goed voorbeeld van publiek-private samenwerking. “Daar moeten we veel meer naar kijken.”