- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Draai bezuinigingen op bediening terug”

“Draai bezuinigingen op bediening terug”

- Advertentie -

Delen

Om de binnenvaart beter van dienst te zijn moet er extra geld naar de bediening van sluizen en bruggen. Die oproep doen de belangenbehartiger van handels- en productiebedrijven evofenedex en de brancheverenigingen Koninklijke BLN-Schuttevaer, CBRB en ASV. Zij merken dat de forse bezuinigingen van de afgelopen jaren hun tol eisen en nagatief uitpakken voor vervoer over water.

Betrouwbare en efficiënte bediening van binnenvaart is cruciaal om de sector aantrekkelijker te maken voor verladers, stellen de organisaties. “Dit past ook goed in het beleid van het kabinet om een modal shift van weg naar water te bewerkstelligen.” De ondernemersverenigingen verzoeken de Tweede Kamer daarom bij het komende begrotingsdebat voor Infrastructuur en Waterstaat extra budget vrij te maken voor betere bediening.

Onderbezetting

“Op verschillende plaatsen loopt Rijkwaterstaat tegen de grenzen van haar capaciteit aan. Hoewel de inzet van Rijkswaterstaat groot is, kampt de organisatie met onvoldoende personeel om het netwerk soepel draaiend te houden. Er is sprake van personele onderbezetting op verkeersposten, bruggen en sluizen.” Aldus evofenedex, BLN-Schuttevaer, CBRB en ASV.

“De problemen zijn in het hele land merkbaar, zelfs op zeer drukke corridors. Zo loopt de binnenvaart bij de Kreekraksluizen in Zeeland tegen problemen aan. De sluizen worden door camera’s op afstand bediend maar bij slecht zicht en/of harde wind wordt er niet meer bediend. Hetzelfde geldt voor de Volkeraksluizen en de sluizen bij Hansweert, waar bij slecht weer de bediening helemaal stil komt te liggen.”

Aanmeldprocedure

Op de Hollandsche IJssel is de aanmeldprocedure van de Algerabrug onvoldoende afgestemd, vinden de organisaties. Containerschepen die vanuit Rotterdam naar Alphen aan den Rijn varen, moeten vier uur van tevoren een opening bestellen bij de Algerabrug. Dit is langer dan de benodigde vaartijd naar de betreffende terminals.

Debat

De binnenvaart en de handels- en productiebedrijven zien graag dat de Tweede Kamer extra budget vrijmaakt voor de bediening. Hiermee kan Rijkswaterstaat de bediening verbeteren en extra personeel inzetten tijdens drukke periodes of wanneer bediening op afstand niet mogelijk is. De Tweede Kamer debatteert vandaag over de begroting voor Infrastructuur en Waterstaat.

foto: De Volkeraksluizen (foto Beeldbank Rijkswaterstaat)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -