2023 was een druk jaar voor Den Breejen Shipyard. Een bijzonder jaar ook, met de komst van een algemeen directeur van buitenaf. Vier maanden na zijn start op 15 augustus vertelt Peter Burger over zijn ervaringen tot nu toe bij de gerenommeerde werf in Hardinxveld-Giessendam.
Peter Burger heeft bijna dertig jaar ervaring in het ontwerpen, bouwen en onderhouden van schepen en installaties voor de offshore. Voor onder meer Heerema en Bluewater reisde hij de hele wereld over.
Zijn aanstelling bij Den Breejen Shipyard past binnen een gefaseerde overgang waarin de directieleden, die ook aandeelhouder zijn, de één na de ander terugtreden. “Gelukkig blijven ze betrokken en kunnen wij altijd bij hen terecht met vragen en voor advies”, zegt Peter. “Bij elkaar opgeteld hebben ze meer dan 150 jaar ervaring. Die wil je niet missen.”
Goed voorbereid
Met de komst van Peter Burger trekken Ilona Kamsteeg-Den Breejen en Rob den Breejen zich stapsgewijs terug uit de dagelijkse leiding. Zo kunnen ze hem en de andere MT-/directieleden nog terzijde staan. Sinds 1 december werkt ze minder dagen per week, vertelt Ilona. “Ik blijf nog aan tot de zomer, als we ook iemand voor het financiële gedeelte hebben gevonden en ingewerkt. De werving- en selectieopdracht voor die controller is onlangs gestart.” Den Breejen Shipyard heeft daarvoor hetzelfde bureau ingeschakeld dat Peter voordroeg.
Ilona vertelt over de beslissing van haar en de andere drie aandeelhouders om de leiding over te dragen: “We bestaan sinds 1947. Ik maak deel uit van de derde generatie. Vanuit de familie komt geen opvolging meer in het bedrijf, dus zijn we tijdig gaan onderzoeken hoe we het bedrijf zo goed mogelijk kunnen voortzetten.”
Jacques en Peter den Breejen stopten respectievelijk in 2020 en 2022. Toen kwam Johan Kaasjager als commercieel directeur de directie versterken. Het is een geruisloze en goed voorbereide overgang. “Nu zijn er nog twee uit de familie in het bedrijf werkzaam, Rob den Breejen en ik. Wij treden langzaam terug nu we met Peter iemand hebben gevonden die voor continuïteit kan zorgen en het bedrijf naar een hoger niveau kan tillen.”
Zelf doen
Zelf heeft hij zijn ervaring vooral buiten de binnenvaart opgebouwd. “Ik ben op ontzettend veel werven en bij allerlei leveranciers geweest. Over heel de wereld, maar relatief weinig in Noordwest-Europa. Dat is wel een verandering.”
De coronaperiode zorgde voor persoonlijke herbezinning: “Wat wil ik met de rest van mijn carrière? Ik had er twee derde op zitten, en dus nog vijftien jaar te gaan. Wat ging ik doen? Ik wilde een eindverantwoordelijke functie binnen een bedrijf, het liefst weer iets met scheepvaart, en dan met name scheepsbouw.”
Den Breejen Shipyard bleek uitstekend bij hem te passen. En andersom! Het werving- en selectietraject door een gespecialiseerd bureau leverde meerdere kandidaten op. De eigenaren van de werf kozen vol overtuiging voor Peter.
Warm bad
“Voorheen heb ik schepen, constructies en machines door anderen laten bouwen. Nu doen we dat echt zelf. Dat past wel bij mijn karakter, ervaring en bij mijn opleiding. Ik heb een technische achtergrond, ben van de lts, via de mts naar de hts gegaan. Ik heb dus ooit leren lassen en bankwerken tot uiteindelijk een bedrijf leiden.” Toen hij eenmaal werkte, heeft Peter ook nog een MBA-opleiding gedaan.
Hij voelde zich vanaf de eerste dag thuis. “Een warm bad. Mede door de gedrevenheid van de mensen. Iedereen probeert elkaar te helpen en samen dingen op te lossen voor klanten.”
De binnenvaartwereld bevalt Peter nog beter dan hij had gedacht. “Alles is overzichtelijker. Maar de spanning, de drang om te scoren zie je ook hier. De dynamiek spreekt me enorm aan: wat je vandaag verzint, kan je volgend jaar bij wijze van spreken al bouwen.
Wereldwijd zie je de ontwikkelingen op het gebied van energie: waterstof, batterijen, noem maar op. Het grote verschil met de zeevaart en offshore is dat we het hier gewoon doen.”
Slagvaardiger
Welke kennis brengt Peter op zijn beurt mee, waarvan Den Breejen Shipyard kan profiteren? “Op het gebied van projectmanagement kan de binnenvaart nog wel een stap maken. Dat geldt niet alleen hier, dat zie ik bij veel bedrijven in de maaksector. De scheepsbouw kan daar nog beter in worden, door te leren van grotere projecten.”
Maar hij laat er meteen op volgen: “Tegelijkertijd moeten we niet vergeten hoe effectief dingen al uitgevoerd worden. Een belletje en het wordt geregeld. Dat zie je niet in de grote vaart en offshore. Daar moet alles uitgespeld worden in contracten, alles gedefinieerd. Dat vond ik altijd best belastend, al die documentatie en regelgeving. In de binnenvaart gaat alles veel directer en slagvaardiger. Ik denk dat men dat zelf misschien niet doorheeft. Dat moeten we ook vasthouden.”
Riviercruisemarkt
Er spelen meerdere ontwikkelingen die van invloed zijn op de scheepvaart en daardoor ook op de scheepsbouw: duurzaamheid en laagwater bijvoorbeeld. “Neem nu de riviercruisevaart, een van de markten waarin wij gespecialiseerd zijn. Daar spelen die vraagstukken bij klanten. Hun klanten, de gasten, komen weer terug na de coronaperiode. Iedereen is positief en het is een kwestie van tijd – één jaar, twee jaar – voordat er meer nieuwbouw bijkomt. Daar moeten we klaar voor zijn. Met een volgende generatie schepen, die voldoen aan de nu geldende eisen – en die van de toekomst.”
Hetzelfde speelt bij andere scheepstypen. Zoals de gecontracteerde afbouw van tankers met een breedte tot circa 23 meter en de twee innovatieve koppelverbanden die Den Breejen Shipyard nu bouwt voor Rhenus PartnerShip. De Rhenus Mannheim I + II gaat op waterstof en batterijen varen, de Rhenus Wörth I + II krijgt een hybride aandrijving met accu’s en vanzelfsprekend Stage V-motoren.
Nieuwe kansen
Peter ziet ook nieuwe kansen in schepen die op methanol varen en elektrisch. Onder meer veerponten. Die heeft Den Breejen in het verleden meermaals gebouwd. De laatste werd in 2018 opgeleverd. Sindsdien gingen onderhoud en retrofit door, maar volgens Peter is ook nieuwbouw een kansrijke markt.
“Maar vergeet ook niet onze service-activiteiten. We zijn nu druk met het onderhoud van riviercruiseschepen. Dat is altijd druk in de winter, buiten het cruiseseizoen.”
De twee stevendokken van de werf zijn achter elkaar bezet. “Voor korte, snelle reparaties, maar ook voor flinke klussen. En ook onze draaierij is volop bezig met schroefassen en -kokers want er worden nu en in 2024 veel tankers afgebouwd in de regio. De draaierij is al behoorlijk volgepland in het komende jaar. We kijken uit naar een afwisselend en druk 2024!”