- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekDeel 2 (slot): De Controlelijst: is discussiepunt écht opgelost?

Deel 2 (slot): De Controlelijst: is discussiepunt écht opgelost? [Veilig & Vast]

- Advertentie -

Delen

In het ADN(R) wordt op verschillende plaatsen verwezen naar een ‘Controlelijst’. Deze lijst is terug te vinden in deel 8 onder nummer 8.6.3. In de vorige aflevering besprak ik het doel ervan en de vragen die ingevuld moeten worden.

Een belangrijk discussiepunt is jarenlang de aansluiting van de gasverzamelleiding en de overvul­beveiliging geweest. Dit lijkt nu voor een groot deel opgelost te zijn. De vraag onder punt 12.3 of de wal in de eigen gasterugvoer- of gas­pendelleiding een detonatiebeveiliging heeft, levert nog wel steeds discussies op. Vaak zijn deze alleen bedoeld om een detonatie vanuit het schip tegen te houden terwijl hij ook de andere kant uit werkzaam moet zijn; dus het schip beschermen tegen een detonatie vanaf de wal.
Nu is er echter in 2009 een nieuwe vraag bijgekomen. Dit betreft de vraag of het mogelijk is om de kabel voor het uitschakelen van de lospomp aan boord vanuit de wal aan te sluiten. Het blijkt dat dit op veel plaatsen niet kan, terwijl het schip er wél voor is uitgerust. Voor de schepen geldt een overgangsregeling waarin wordt gesteld dat deze voorziening bij vernieuwing van de geldigheidsduur van het Certificaat van Goedkeuring na 1 januari 2007 moet zijn gerealiseerd.
Voor de walinstallatie is er geen overgangsregeling in het ADN(R) opgenomen omdat deze voorschriften niet van toepassing zijn op de wal. De bepaling voor de mogelijkheid tot het uitschakelen van de lospomp aan boord van het schip zou eigenlijk in de vergunning van de walinstallatie moeten staan. Nu weet men aan de wal niet waar ze aan toe zijn.
Of de wal de voorziening nu via een eigen vergunning moet hebben of niet, het is duidelijk dat in de Controlelijst geen ‘ja’ kan worden ingevuld als niet kan worden aangesloten. In dat geval moet er toestemming worden gevraagd bij IVW.
Het handigst zou zijn als de walinstallatie in het geval dat zij niet beschikt over de aansluiting een ontheffing aanvraagt om te voorkomen dat bij elk afzonderlijk schip toestemming van IVW moet worden gevraagd.

Maar pas op: als u deze vraag met ‘ja’ beantwoordt terwijl er geen aansluitmogelijkheid is, kunt u bij controle een proces-verbaal verwachten en dat is niet de bedoeling. Mijn advies is dan ook: is er geen aansluitmogelijkheid, dan altijd open laten en alleen gaan lossen als er een ontheffing van IVW is. Dit is de verantwoordelijkheid van de walinstallatie.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -