De ware historie van het ss Succes [Ingezonden]

0

Roy Helleman reageert op de aflevering van Joechjachen over het partyschip Succes. Hij weet meer over de geschiedenis van het bijzondere schip te vertellen – en zet meteen ook een paar zaken recht.

Met belangstelling heb ik kennis genomen van uw artikel in De Binnenvaartkrant van 17 januari j.l. op pagina 31. Het betrof deels de historie van het ss.Succes, eigendom van de heer Walter van den Broek. Ik ben in de loop der jaren meerdere malen een beschrijving van de loopbaan van de Succes tegen gekomen, maar altijd klopte het verhaal helaas niet. Om welke reden weet ik niet maar ik weet wel dat het telkens weer niet klopt. Het lijkt wel alsof de geschiedenis met opzet geweld aangedaan moet worden.

In de 1e helft van de jaren ’80 heb ik de geschiedenis van deze voormalige sleepboot uitentreure in het maanblad Lekko beschreven. Voor ik dit artikel schreef, ben ik samen met een autoriteit op het gebied van binnen- en Rijnsleepvaart, Martin van de Geer, op pad geweest om de historie boven water te vissen. We zijn daartoe ook nog bij een oude voormalige kapitein van de Succes geweest. De man was al ver in de 80 en woonde op een bovenwoning op Charlois.
Als stoomsleepboot heeft het schip ok nog als Sleipnir bij de NRV gevaren. Ook heeft ze nog een poos als voorspanboot in het gebergte gefungeerd.Het was immers gemakkelijk te manoeuvreren met twee schroeven! De NRV (Nederlandse Rijnvaart Vereniging) was de voorloper van de EWT (Europese Waterweg Transporten). Inmiddels is de hele toko opgenomen in Veerhaven. Kortom: alles is nu geschiedenis.

Zodoende kreeg ik een juist beeld van de historie van dit schip. Ook heb ik er een globale berekening bij gemaakt om aan te geven wat een dergelijk schip moest kosten om het aan te schaffen en wat het jaarlijks zou kunnen kosten om het te houden. Nadat het artikel in Lekko geplaatst was kreeg Joop Mos (dus geen Bos) uit Enkhuizen lucht van het bestaan van deze oude voormalige sleper.
De reden om dit artikel te schrijven was ingegeven nadat ik het verzoek van de directeur-eigenaar van de sloopwerf Arie Rijsdijk-Boss & Zn, de heer ing. Jorissen jr., had gekregen om de aanwezigheid van dit schip op zijn sloopwerf onder aandacht te brengen. Jorissen wist dat ik met enige regelmaat artikelen over schepen publiceerde. Hij vond het eigenlijk zonde dat dit schip gesloopt moest worden.
Ze lag samen met haar running mate, Succes II, bij hem voor de wal. Dit in tegenstelling tot wat in het artikel staat dat ze op de wal zou hebben gestaan. Ook de bewering dat ze begin jaren ’60 als voor de sloop verkocht zou zijn, klopt niet. Eind jaren ’60 was het schip met grote regelmaat als clean boot bij Boele Bolnes aan het werk. De eigenaar was toen Vacuüm Cleaning van de Sluisjesdijk.

Zo’n jaar of 14 geleden zag ik haar op de helling bij het toenmalige Metz (thans Balk) op Urk liggen. De schroeven welke aan de stoommachines verbonden moesten zijn, waren toen niet aanwezig. Wel staat er een Scania in die een nieuwe middenschroef aandreef…
Met andere woorden: de Succes wordt alleen op speciaal verzoek onder stoom gebracht, maar dat kost beduidend meer dan met de Scania als voortstuwer! Ik denk dan ook dan de machines gewoon voor het zicht zullen draaien, maar nimmer meer als echte voorstuwing.
De Succes heeft jaren vanuit Kampen geopereerd, maar storm liep het er niet. Ik hoop voor de eigenaar dat het vanuit Almere beter loopt.

Voor de echte geschiedenis van deze voormalige Rijnsleepboot wilde ik u graag verwijzen naar de redactie van Lekko. Zelf heb ik er namelijk niets meer van.
Hopende hiermee een bijdrage geleverd te hebben aan een juiste geschiedschrijving van de Succes. Een schip van deze leeftijd heeft hier mijns inziens  het volste recht op !

Roy. M. Helleman,
Den Helder

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.