Nu ook de laatste lijndienst begin volgend jaar stopt met de vaart op Amsterdam rest de Amsterdamse containerterminal ACT (voorheen Ceres) niets anders dan de kranen maar weer stil te zetten. De Grand Alliance – een samenwerkingsverband van de containerreders Hapag-Lloyd, MISC Berhad, NYK Line en OOCL – zal voor de laatste keer eind januari de terminal aan doen.
Werknemersorganisatie FNV Bondgenoten stelt dat de directie incompetent is, omdat alleen maar is gekeken naar de deepsea reders en niet bijvoorbeeld naar shortsea shipping.
Het is onduidelijk wat er nu gaat gebeuren. De terminal is eigendom van Hutchison Whampoa, het Chinese bedrijf dat tevens eigenaar is van ECT in Rotterdam. Er doen allerlei geruchten de ronde over wat er met de terminal moet gebeuren. ‘Op slot’ tot de zeesluis in IJmuiden klaar is, is bijvoorbeeld een gerucht (dat overigens niemand wil bevestigen) maar dan staan de kranen werkloos tot tenminste 2015. Amsterdam heeft in het verleden honderden miljoenen gespendeerd om een containerterminal te verwerven en zal niet graag afstand doen van de destijds (2003) hypermoderne kranen en havens.
De kranen staan weer stil
Delen
Meer