- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekMrs. ScheepsschroefDe ene trend is de andere niet

De ene trend is de andere niet

- Advertentie -

Delen

Ik vraag mezelf regelmatig af: zijn we helemaal doorgeslagen op deze planeet? De ontwikkelingen, trends en hypes volgen elkaar in een nauwelijks bij te benen tempo op.
Onhaalbaar vind ik het zelf om alles te volgen, laat staan toe te passen in ons bedrijf – en niet te vergeten in ons privéleven.

Daarentegen is het wel een normaal gegeven dat je bekijkt wat jouw toekomstvisie/doel is voor over vijf tot tien jaar. Daar moet je voortdurend aan toetsen en op inspelen.

Mijn filosofie is altijd geweest om een stabiel bedrijf neer te zetten en te behouden. Dat is ook prima gelukt. Ik heb een krachtig fundament opgebouwd; dat geeft rust en dat draag je dan ook uit naar de mensen met wie je werkt. Dat vind ik persoonlijk een groot (en
onbetaalbaar) goed.

Hoe ga jij om met de ontwikkelingen in de binnenvaart? Wat betekenen ze voor jouw visie en toekomst? Wat staat de scheepvaart van de 21e eeuw te wachten.

Ik geef op deze plaats slechts enkele ontwikkelingen die spelen:
• Gaan we autonoom varen? De technologie vliegt vooruit en dat roept de vraag op bij een aantal bedrijven of in de toekomst de containerschepen überhaupt nog door mensen worden bestuurd. Hier kan je zelf al mee aan de slag. Het is wel een lastige juridische kwestie die veel vragen oproept. Bijvoorbeeld over de aansprakelijkheid als er iets misgaat.
• Er komen steeds meer goederen via de Rotterdamse haven het land binnen. Het aantal zeeschepen dat de haven aandoet, groeit. Er moeten meer containers vervoerd worden. Wat heeft dit voor gevolgen en kunnen wij dit in ons landje wel aan qua infrastructuur?
• Zijn de rivieren nog wel geschikt om grotere schepen te faciliteren? De Maas is ooit geschikt gemaakt voor vervoer per schip voor onder andere bulktransport vanuit de mijnen. De prognose voor 2040 is dat het aantal scheepspassages van 28.000 naar een kleine 30.000 stijgt en dat het gemiddelde laadvermogen van circa 1.700 naar 2.223 ton gaat.

En zo kunnen we eindeloos verder opsommen. Naast alle snufjes en nieuwe ontwikkelingen aan boord. Denk alleen al aan telefoons, computers en aandrijvingen.

Ontwikkelingen doorzetten doe je niet op gezette tijden. Het heeft geen begin en geen einde. Flexibel zijn, meebewegen of juist tegen de stroom in gaan… Dat zijn je eigen keuzes.

Zelf zwem ik graag zo af en toe ook eens tegen de stroom in. Ook dat werkt zeer verrassend, kan ik je uit eigen ervaring meegeven.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -