- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDamen en Doeksen ontwikkelen duurzame veerboot

Damen en Doeksen ontwikkelen duurzame veerboot

- Advertentie -

Delen

Damen en Doeksen gaan samen een milieuvriendelijke veerboot ontwikkelen. Het is de eerste keer dat het in Gorinchem gevestigde Damen een duurzame veerboot bouwt. Voor Rederij Doeksen, die passagiers- en autoveerdiensten uitvoert tussen Harlingen en Vlieland en Terschelling, is het eveneens de eerste milieuvriendelijke veerboot.

Damen en Doeksen streven ernaar om eind 2011 een gedetailleerd ontwerp af te hebben. Het duurzame veerbootproject wordt gedeeltelijk gesubsidieerd uit de Nederlandse regeling Stimulatie Innovatie Binnenvaart. Ook is er geld toegezegd door de Europese Unie: uit het fonds Interreg North Sea Region iTRANSFER, dat ernaar streeft om connecties over water in het Noordzeegebied te stimuleren, met speciale aandacht voor duurzame schepen.

Waddenzee
“Dit project is bijzonder interessant omdat we rekening moeten houden met alle facetten van de veerdienst: de specifieke eigenschappen van de Waddenzee, die een UNESCO-werelderfgoed is, de passagiers-, auto- en fietscapaciteit en piek- en daluren, de walfaciliteiten”, zegt Henk Grunstra, productdirecteur bij Damen.
“Het gaat hier niet alleen om het vaartuig zelf, maar om de meest duurzame manier van passagiersvervoer te ontwikkelen in deze bijzondere omgeving. De oplossing dient het juiste antwoord voor de gehele situatie te zijn. Het gaat in dit geval niet alleen om het plaatsen van een gasgestookte motor in een vaartuig.”

Haalbare oplossing
Als Damen en Doeksen alle benodigde informatie verzameld hebben, zullen ze een analyse maken hoe de milieuvriendelijke veerboot het beste ontwikkeld kan worden “om een duurzame oplossing te creëren voor het passagiersvervoer over water”, voegt Grunstra toe. “De nieuwe veerboot moet zo min mogelijk energie verbruiken, de energie zo efficiënt mogelijk gebruiken en zo schoon mogelijk zijn.”
Alle opties zijn mogelijk: het vaartuig kan worden uitgerust met LNG-voortstuwingsmotoren, diesels met filtersystemen, een elektrisch hybride systeem dat gebruik maakt van wind- en zonenergie en andere alternatieve oplossingen. Het belangrijkste is dat het vaartuig en het gebruik ervan een haalbare optie is en een geïntegreerde oplossing biedt, benadrukt Grunstra.

Toekomst ferry-markt
Doeksen draagt aan het project bij met zijn enorme ervaring in en expertise van passagiersvervoer over water en de uitvoering en onderhoud van de vaartuigen. Grunstra: “Doeksen is een ideale partner voor dit soort werk, omdat ze al vergevorderd zijn met hun eigen onderzoek betreffende dit onderwerp. Het wordt erg interessant om dit concept samen te ontwikkelen en met een ontwerp te komen waarvan we beide denken dat dit de beste, meest duurzame oplossing is voor de toekomst van de ferry-markt.”
“De kennis die we opbouwen gedurende dit project zal ons meer inzicht geven en ons helpen om andere projecten op een hoger niveau op te tillen.”
Het project past binnen Damens en Doeksens beleid om technologieën te ontwikkelen die eraan bijdragen om duurzame doelen te bereiken. Damen is ook deelnemer in diverse andere initiatieven met hetzelfde doel, zoals de E3-sleepboot en luchtsmering op binnenvaartschepen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -