Afgelopen week hebben de olieprijzen hun dalende trend voortgezet. Brent Crude sloot de week af op een prijs van $71,12 per vat. WTI (West Texas Intermediate) eindigde op een prijs van $67,20 per vat. Brent behaalde hiermee een verlies van 2,5 procent op weekbasis en WTI 1,2 procent.
Om de wereldwijde olieprijzen te ondersteunen besloten de OPEC+ landen hun productiebeperkingen te verlengen tot het einde van het eerste kwartaal van volgend jaar. OPEC+ is verantwoordelijk voor ruwweg de helft van de wereldwijde olieproductie. In eerste instantie zouden de OPEC+ leden de productieverhogingen vanaf oktober weer oppakken. Echter is dat al enkele keren uitgesteld door geopolitieke factoren, zorgen over een mogelijke recessie en de daarbij horende dalende prijzen.
Zorgen over een wereldwijde recessie blijven over de markt hangen. Prijzen stonden afgelopen week verder onder druk door slechter dan verwachte economische data uit de Verenigde Staten en een voorziene zwakker wordende vraag naar olie door eindverbruikers in 2025. Verdere neerwaartse druk kwam voort uit een toenemend aantal olieboorinstallaties in de Verenigde staten. Met 482 actieve installaties in het land gaat het om het hoogste aantal sinds half oktober dit jaar.
ARA
De vrachttarieven in het ARA-gebied zijn afgelopen week gedaald. Hiermee zetten ze hun dalende trend voor een derde week op rij door. De vrachttarieven liggen onder druk door de geringe vraag naar olie en transport in de zeehavens.
De vrije scheepscapaciteit in het gebied neemt nog steeds toe, en dat leidt tot sterke concurrentie onder marktspelers. Door de huidige markt en het ontgassingsverbod liggen de premies voor het vervoeren van verschillende producten steeds verder uit elkaar. Daardoor zijn er grote verschillen in vrachttarieven per product te zien.
Rijn
Op de Rijn zijn de vrachten afgelopen week eveneens gedaald; voor de derde week op rij. Importeren van olie is minder interessant door de backwardation-structuur (met een olieprijs die nu hoger is dan bij levering in de toekomst) op de wereldwijde markt. Hierdoor focussen de meeste marktspelers zich op binnenlandse reizen en maken ze gebruik van de volle voorraden in Duitsland en Zwitserland.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 9 december 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,14 | €1,50 | €3,00 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,02 | €2,50 | €3,75 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,07 | €3,50 | €4,75 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,70 | €3,20 | €4,10 |
Vlissingen-Rotterdam | €3,81 | €3,90 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,86 | €4,00 | €5,08 |
Gent-Vlissingen | €3,74 | €3,70 | €4,01 |
Gent-Antwerpen | €3,93 | €3,80 | €4,25 |
Gent-Rotterdam | €4,47 | €4,25 | €4,63 |
Gent-Amsterdam | €5,14 | €5,00 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €10,20 | €9,70 | €10,70 |
Dortmund | €11,90 | €11,90 | – |
Keulen | €14,00 | €13,50 | €14,50 |
Koblenz | €16,00 | €16,00 | – |
Frankfurt | €19,35 | €19,35 | – |
Mannheim | €19,75 | €19,25 | €20,25 |
Karlsruhe | €20,38 | €19,88 | €20,88 |
Straatsburg | €20,90 | €20,40 | €21,40 |
Bazel EUR | €21,68 | €21,18 | €22,18 |
Bazel CHF | 20,16 | 19,66 | 20,66 |