Vooral de duur van de crisis speelt eigenaren van drogeladingschepen parten, stelde de CCR vorige week tijdens de plenaire najaarsvergadering vast. De situatie wordt “er niet beter op, omdat talrijke scheepsexploitanten niet voldoende financiële armslag hebben om het hoofd lang boven water te houden.”
“Aan het einde van de tweede helft van 2009 heeft de binnenvaart nog steeds te kampen met een daling van de vervoersvraag in de orde van grootte van 20 % als gevolg van de economische crisis. Hoewel in de zeehavens voor bepaalde goederen een licht herstel van de activiteiten erop lijkt te wijzen dat het dieptepunt van de crisis in de zomer van 2009 bereikt is, verwacht men niet dat de vervoersvraag op korte termijn krachtig zal aantrekken. De deskundigen verwachten eerder een geleidelijk herstel dat verschillende jaren zal vergen.” Aldus de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in een verklaring.
Hardheidsclausule
Op verzoek van het bedrijfsleven en om de financiële lasten voor de binnenvaartondernemingen tijdens deze crisisperiode zoveel mogelijk te beperken, heeft de CCR een vereenvoudigde procedure voorzien voor de toepassing van de hardheidsclausule, met inbegrip van de technische voorschriften voor binnenvaartschepen.
De Rijnvaartcommissie voldoet daarmee aan een verzoek van onder andere de Nederlandse regering om oudere schepen te ontzien. De plenaire vergadering van de Centrale Commissie heeft kennis genomen van een aanbeveling van het Comité Reglement van Onderzoek met betrekking tot de toepassing van artikel 24.04, vierde lid, van het reglement. Deze bepaling maakt het mogelijk een uitzondering te voorzien op bepaalde technische voorschriften als ze tot een onevenredig zware financiële belasting leiden. Het gaat hier om schepen die al in de vaart zijn en aan de huidige vereisten moeten worden aangepast.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaten kunnen zonder voor elk afzonderlijk geval de CCR te moeten raadplegen de hardheidsclausule toepassen als de onderneming zich in een moeilijke economische situatie bevindt en de aanpassing van het schip aan de technische vereisten een investering vereist van meer dan 2500 euro. “Door deze maatregel levert de CCR een significante bijdrage aan alle inspanningen die erop gericht zijn de gevolgen van de huidige economische situatie op te vangen.” Aldus de CCR zelf.