Slaap je ook zo slecht nu Holleeder vrij is? Zorgen om zijn gezondheid? Prettig dat we zo weinig misdadigers hebben in Nederland, dat we ze koesteren. We zijn in dit land wel volwassen in de overslag van containers. Honderden miljoenen doosjes worden over een dolgedraaide aardbol gesleept, want vervoer is zo goedkoop dat elk onderdeel van willekeurig welk product tienduizenden kilometers wordt vervoerd om het tegen het laagste loon in elkaar te kunnen knutselen. Daar varen we wel bij. Als dat mechanisme vastloopt – en dat doet het gegarandeerd – is er niet alleen in de containeroverslag overcapaciteit.
Eerst dacht ik dat ECT niet helemaal serieus was met het verzoek om het werk aan Maasvlakte 2 te vertragen om overcapaciteit aan terminals in Rotterdam te voorkomen. Ik denk dat het Havenbedrijf dat ook dacht. Na de ECT-claim van 900 miljoen zijn de schellen van de ogen. Hoe komen ze aan zo’n bedrag? Volgens hun consultant Policy Research Corporation moet de bezettingsgraad van hun terminals de komende zes jaar groeien van 55 naar 90%. Dat zou wat zijn. Met een bezettingsgraad van 83% lagen in 2007 de binnenschepen soms een week te wachten op afhandeling. Maar goed, we hebben tegenwoordig een binnenvaartkade. Die bezettingsgraad is volgens PRC nodig omdat de overslagprijzen door de hevige concurrentie met 10% zullen dalen. Nou en? zou NMa zeggen.
Volgens Havenbedrijf-consultant McKinsey is een bezettingsgraad van 65% prima, en dalen de prijzen helemaal niet. De ene koffiedikkijker tegen de ander. McKinsey is wel een grote koffiedikkijker hoor. Als je je McKinsey kunt veroorloven, dan moet je wel succesvol zijn en dus als McKinsey je adviseert, dan zal je wel succes hebben. Zo blijft het cirkeltje netjes rond. Volgens McKinsey zit het spoor de komende zes jaar aan z’n plafond en speelt geen rol van betekenis meer in de groei van het containerachterlandtransport. De Rijn moet redding brengen.
Laten we inzetten op meer efficiënte afwikkeling van de binnenschepen in de haven. Dat we daar niet eerder op zijn gekomen. In 1993 wist McKinsey (bijna) iedereen er succesvol van te overtuigen dat de binnenvaart aan haar plafond zat en geen rol van betekenis zou spelen bij de afhandeling van het containerachterlandtransport in de 21e eeuw. Het spoor moest redding brengen. Niet alle criminelen zien eruit als Holleeder.