- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsControverse en onbegrip

Controverse en onbegrip [OPINIE]

- Advertentie -

Delen

Bezint eer gij begint! De functionarissen van de Kantoorbonden zijn best wel goed in hun vak. Dit klinkt velen wellicht wat vreemd in de oren uit mijn koker maar ter verduidelijking: ze doen helaas nogal eens de verkeerde dingen en die doen ze dan, goed als ze in hun vak nu eenmaal zijn, uiteraard ook goed. Voor mij als ASV-aanhanger is met zulke vrienden elke vijand er een te veel.

Een welsprekend voorbeeld: Een ONS-medewerker liet zich eens bij een bespreking over de ROSR-eisen ontvallen: “We moesten de binnenvaart moderniseren en dat hebben we gedaan.”
Nooit bij stilgestaan wel eens gebruikt te kunnen worden zeker. Klein foutje, maar in de uitvoering zijn ze goed.
Het product groot en modern motorschip werd perfect aan de man gebracht; de opdracht kwam echter niet van hun broodheren, de schippers die lid zijn van de bond, maar van andere belanghebbenden. Kennelijk zijn er meerdere broodheren.

Er werden wel de nodige hulptroepen gemobiliseerd, zoals de banken die alles tot zelfs over de honderd procent wilden financieren. Die kregen dan ook staatsgaranties van die andere grote hulpverlener, De Staat der Nederlanden. De nieuwbouwgekte barstte los.
En vergeet even niet de Centrale Commissie voor de Rijnvaart die kans zag de nieuwbouweisen voor de Rijnvaart op alle oudere schepen toepasbaar te verklaren. Het Duitse rapport waarop deze eisen waren gebaseerd, was al door
de Nautisch Technische Commissie geaccepteerd omdat het alleen om de nieuwbouw zou gaan. De CCR heeft het toepassen op oudere schepen voor elkaar gekregen door middel van een drogreden die als overgangsmaatregel voor de lange termijn werd aangeprezen en iedereen stonk er in.

Ze zijn echt goed hoor daar aan het Vasteland: je werpt je op als brancheorganisatie en je woord wordt bijna wet. Zeker als je ook nog de kans krijgt en pakt om in de ESO de macht naar je toe te trekken. Vervolgens zorg draagt dat de varende schipper niets meer in te brengen heeft door de overlegstructuur te veranderen en je positie is verzekerd.

De oudere schepen worden successievelijk uit de vaart genomen als ze er al niet uitgesmeten worden. We hebben het allemaal in goed vertrouwen zo ver laten komen.
Een met vele commissariaten gehonoreerde ex-vakbondsman en ex-premier zei het jaren geleden al: “De trekschuit heeft afgedaan.” Moeten we ons aan de man van het benzinekwartje spiegelen?
Zelfs nu we als binnenvaart met de gebakken peren zitten, blijven de Kantoorbonden volharden in de waanideeën en torpederen ze alle pogingen om het tij te keren en het kleine schip in de vaart te houden. Ze komen met farces, zoals door de overheid betaalde vergaderingen om een stillegregeling van de grond te krijgen en weer samenwerkingsverbanden die de schippers verder ook monddood mogen houden. Kennelijk langetermijnpolitiek van de overheid waaraan de binnenvaart niet mee zou mogen werken.

Zou er echt een overeenkomst zijn die inhoudt dat de concurrentie door de oudere vloot moet worden beteugeld om de grote financiers faillissementen te besparen en dus de staatsgaranties veilig te stellen? Door de crisis is dat inmiddels ook een onbegaanbare weg en die kan voor de nabije toekomst wel eens rampzalig blijken.

Ja, we hebben een door de overheid gewenste grote en moderne vloot, maar hoe nu verder heren promotors uit de brancheorganisatie? Jullie gaan zeker met kruiwagens vol containers, olievaten en andere goederen het jaagpad langs de Rijn weer in ere herstellen.
De nieuwe grote schepen zullen bij de te verwachten langdurig lage waterstanden vanwege hun diepgang nauwelijks nog kunnen vervoeren en de oudere schepen die het wel konden zijn dan allemaal uit de vaart genomen! Toch onbezonnen aan dit fiasco begonnen? Wanneer gaan jullie weer eens naar de schippers luisteren, zoals de ONS lang en de Federatie heel lang geleden?
Beter nog: wanneer geven jullie de varende schippers eindelijk weer eens de gelegenheid te zeggen wat ze er echt van vinden. Een brancheorganisatie vertegenwoordigt immers de hele bedrijfstak.
De geconstateerde leegloop van de organisaties heeft weinig te maken met de contributie maar meer met het mede door jullie toedoen ontstane onvermogen
een fatsoenlijke boterham te verdienen als het slecht gaat en dan kan ik me voorstellen dat voor de binnenvaartbrancheorganisaties een andere geldschieter meer dan welkom is.

Waar staat ook al weer de O van de ONS voor? Durf het weer eens aan om openbare schippersvergaderingen te beleggen zonder overheidssubsidie en dus ook zonder gastsprekers van bank of overheid – al was het maar om indoctrinatie te voorkomen.
Kruip uit je schulp en ga weer eens als binnenvaart op eigen benen staan en doe dat als totale particuliere binnenvaart, de Kantoorbonden samen met de ASV en met deelname van alle schippers die dat wensen.
Leden van alle organisaties, hier ligt voor u een taak. Dan praten we echt als branche en kan niemand nog om de uitslag heen. Schipper kom voor uzelf op, u bent de baas in de organisaties.

Kijk hoe de geldstroom loopt en er wordt veel duidelijk, zegt men. Waar bijsturen van overheidswege toe kan leiden is inmiddels wel duidelijk. Eendracht maakt macht en die hebben we nu nodig. Er is meer mogelijk dan de NMa en V&W ons willen doen geloven. Een nieuwe regering geeft ook nieuwe perspectieven.

Niek Deen

Lees ook de reactie van de ONS

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -