- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsExportcontainer wegen kan al op inland terminal

Exportcontainer wegen kan al op inland terminal

- Advertentie -

Delen

Op 1 juli treden de nieuwe SOLAS-regels in werking. Voortaan moet het brutogewicht van een container (Verified Gross Mass = VGM) door de bevrachter worden vastgesteld en aan de reder medegedeeld voordat hij op een zeeschip wordt geladen. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde en alle betrokken partijen zijn naarstig op zoek naar een werkbare oplossing.

De internationale zeevaartorganisatie IMO (International Maritime Organization) voert de wijziging in SOLAS (Safety of Life at Sea) in om de veiligheid in de haven en de zeevaart te vergroten: foutieve gewichtsinformatie kan het risico op een ongeval, met name op zee, vergroten.

Containeroperator Contargo biedt verladers aan om de weging te verzorgen. Dat gebeurt dan op de inlandterminal, vóór de container op het binnenschip of de trein wordt geladen. De klant moet de weegopdracht vooraf doorgeven aangezien wegen achteraf omslachtig is. In dat geval zal Contargo extra kosten aan de klant doorberekenen.

 

Extra kosten

“Als wij pas bij ontvangst van de container op onze terminal merken dat de klant het gewicht niet conform de SOLAS-richtlijnen heeft aangegeven of ons geen opdracht tot weging heeft gegeven, wordt hij geconfronteerd met extra kosten,” zegt Frank Weisbecker, manager Corporate Services. “Wij moeten dan de container nogmaals aan het reguliere proces onttrekken en een speciale weging organiseren.”

In de prijslijst voor het wegen van containers geeft Contargo twee prijzen aan: onder “direct wegen” staat de prijs voor het aan- en afrijden van de vrachtwagen als Contargo vooraf opdracht heeft ontvangen voor het bepalen van het bruto containergewicht en onder “indirect wegen” staat de prijs voor het omslachtiger wegen achteraf.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -