Nedcargo International, het moederbedrijf van Alpherium, laat een nieuw containerbinnenvaartschip bouwen. Dit innovatieve en zuinige schip is speciaal voor het de terminal in Alphen aan den Rijn ontworpen en is een zeer. Tijdens de beurs Electric & Hybride 2016 in Amsterdam tekende Nedcargo International het contract met scheepsbouwer Concordia Group uit Werkendam.
In 2012 brachten Nedcargo (dat toe nog Van Uden heette) en binnenvaartondernemer Meine van der Knaap de For-Ever (foto boven) in de vaart speciaal voor het containervervoer van en naar Alphen aan den Rijn. Dat nieuwe type wordt de Gouwenaar genoemd. Nu komt er een opvolger.
Directeur Bert van Grieken van Nedcargo Multimodal zegt: “De Gouwenaar 2, zoals we hem nu al noemen, is speciaal ontworpen om binnen de toegestane maximale afmetingen op de Gouwe geen 42 maar 52 volle biercontainers (40-voeters. red.) te kunnen transporteren. Ook zal het schip 25 procent minder brandstof verbruiken dan een standaardschip van deze afmetingen.”
“Met alle laatste technieken en een nieuw hydrodynamisch scheepsontwerp gebruiken we twee diesel generatoren van 192 kW per stuk om de elektrische voortstuwing van stroom te voorzien. Stel je voor: dat zijn twee standaard dieselmotoren die in een moderne auto zitten.” Volgens Van Grieken is het nieuwe type schip daarmee het eerste dat voldoet aan de nieuwe Motorenrichtlijn die in 2020 van kracht wordt.
Hij spreekt van een welkome uitbreiding van de vloot omdat het Alpherium een flinke groei verwacht en nu voldoende capaciteit heeft om ook continentale stromen af te wikkelen.
Waterstof
Oprichter en mede-eigenaar Diederik Antvelink van Nedcargo Internationaal – tot voor kort opererend onder de naam Van Uden – vindt dit de eerste stap naar een klimaatneutrale corridor op de Gouwe. De komende vier jaar wordt er gewerkt aan het vervangen van de dieselgeneratoren door een waterstofcel om zodoende de uitstoot van CO2 tot nul te reduceren.
De waterstoftechnologie is reeds aanwezig, maar bleek tot nu toe te kostbaar om op een schip te gebruiken. Maar met de plannen van Nedcargo op Steekterpoort – het bedrijventerrein naast het Alpherium – kunnen in vier jaar “grote stappen richting haalbaarheid” worden gezet, verwacht hij. Via een zonnepark bovenop het nieuwe distributiecentrum (40.000 m2 groot) en windturbines rondom het Alpherium gaat het bedrijf zelf groene energie opwekken. Antvelink hoopt op steun van de overheid en kennisinstituten om dit project binnen vier jaar voor elkaar te krijgen.
Klimaatneutrale corridor
Van Grieken wil dat Alpherium onderdeel wordt van een klimaatneutrale corridor die niet stopt bij het varen alleen. “Er zijn ook al proeven met elektrische trucks en we gaan binnenkort ook proeven met HVO (biodiesel, red.) starten. De laatste kilometers kunnen we dan ook klimaatneutraal afleggen.”
De Gouwenaar 2 komt in juli 2017 in de vaart. Voor een tweede schip heeft Nedcargo al een optie.