- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekConcurrentie

Concurrentie

- Advertentie -

Delen

Weet je nog dat we in de krant met een vrij hoge frequentie berichtten over de lotgevallen van de NAVO-pijp? De binnentankvaart liep zo’n 6.000 ladingen per jaar mis door oneerlijke concurrentie van een militaire pijpleiding, die na het afschaffen van de Koude Oorlog ineens zomaar beschikbaar kwam voor commercieel gebruik.

In Europa ligt 12.000 kilometer aan leidingen die eigendom zijn van de NAVO, waarvan bijna de helft het netwerk vormt van het Central Europe Pipeline System (CEPS), vanaf Rotterdam naar belangrijke vliegvelden in Noordwest-Europa. Aanvankelijk zat Schiphol daar niet bij, maar daar is in 1995 in voorzien, met een aanvulling in 1999 (tien jaar na de Koude Oorlog). De rest van de leiding was in 1959 aangelegd en sinds 1967 was publiekelijk bekend waar hij lag, dit om te vermijden dat nog meer aannemers er met hun grijpers gaten in sloegen.

Icons_2015_EenPotNat

De binnenvaart is nooit bang voor een beetje concurrentie, maar het is een beetje flauw als de overheid die concurrent geld toestopt. De Internationale Tankvaart Vereniging (ITV, over nostalgie gesproken) en het CBRB spanden vanaf 1991 tot 2004 samen rechtszaken aan tegen het ministerie van Defensie. Nou kon dat ministerie zich goed verdedigen, want ‘natuurlijk wordt het vervoer van brandstoffen door de NATO-pijp tegen marktconforme prijzen aangeboden’. Alleen mag nooit iemand de boeken komen controleren, want dat is staatsgeheim. Stel je voor dat je de vervoersprijs van kerosine aan de Russen verkoopt.

De strijd tegen de oneerlijke concurrentie van deze pijp is na de afwijzing door de Hoge Raad in 2003 op een zacht pitje komen staan. Heel af en toe haalt de NAVO-pijp nog het nieuws. In 2013 bijvoorbeeld toen vliegveld Maastricht ontdekte dat er een tak van die pijp onder het vliegveld doorliep en ze door dat af te tappen veel goedkoper uit waren dan het lopende contract met Shell (over de weg). In dat jaar vervoerde de CEPS volgens eigen zeggen 12 miljoen kubieke meter brandstof voor commerciële partijen. Dat is 3 miljoen meer dan tien jaar eerder.

Van de zomer zat er een scheur­tje in de leiding die ongeveer 2 meter onder de landbouwgrond in Lage Zwaluwe loopt. Er was een stuk grond doorweekt met kerosine, maar er was geen gevaar voor de volksgezondheid. Het was wel beter om de ramen dicht te houden, vanwege de stank. De pijp maakt deel uit van het

NAVO-veiligheidssysteem van Europa (waar de koeien in dat stukje Europa vraagtekens bij zetten). Nu de relatie met Rusland weer verkilt, geeft de NAVO hopelijk bijtijds aan wanneer er weer tankers bijgebouwd moeten worden.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -