CLNI is sinds 1 juli van kracht

0

Op 1 juli is het CLNI 2012 van kracht geworden. Het gaat om het ‘Verdrag van Straatsburg inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart’. Dat betekent een uitbreiding van het toepassingsgebied.

Het nieuwe Verdrag, al vastgelegd in 2012 (vandaar CLNI 2012) vervangt het bestaande aansprakelijkheidsbeperkingsverdrag uit 1988.  Dat was destijds geratificeerd door en dus geldig in Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland. Het CLNI-verdrag 2012 is sinds 1 juli van kracht in Duitsland, Hongarije, Luxemburg, Nederland en Servië. België en Frankrijk hebben de ratificatie aangekondigd en zullen het verdrag binnenkort ook gaan toepassen. Zwitserland onderzoekt nog of het ook zal aansluiten.

Nu voor alle landen en rivieren open

Het CLNI 2012 onderscheidt zich van het verdrag uit 1988 met name door een uitgebreid toepassingsgebied. Waar het vorige verdrag alleen van toepassing was op de Rijn en de Moezel staat CLNI 2012 open voor ratificatie door alle landen en rivieren zoals de Donau en de Elbe.

Na de opening van het Main-Donaukanaal in 1992 kwam de discussie over de uitbreiding van het toepassingsgebied op gang om het systeem van de beperkte aansprakelijkheid voor scheepseigenaren ook in de Donaulanden te introduceren.

Dit leidde na intensieve onderhandelingen aan het begin van deze eeuw tot de ondertekening van het nieuwe verdrag in 2012. Aan de onderhandelingen hebben dertien landen deelgenomen. Daarnaast waren ook internationale organisaties erbij betrokken.

IVR

Bijvoorbeeld de IVR heeft aan de onderhandelingen deelgenomen. De vereniging van vertegenwoordigers van de binnenvaart, verzekeringsbranche, de scheepsbouw en de scheepsexpertise heeft zich met succes ingezet voor het behoud van de beperking van de aansprakelijkheid in de binnenvaart, en dan met name op het gebied van het personenvervoer. Begin september organiseert de IVR een meerdaagse bijeenkomst in Belgrado over het CLNI 2012.

Verhoogde limieten

Het verdrag stelt de scheepseigenaren en hulpverleners in staat hun aansprakelijkheid te beperken door een fonds te vormen, waarvan de hoogte door het CLNI wordt bepaald. Het ingelegde bedrag vormt de maximale vergoeding die van de eigenaar geëist kan worden

voor de totale schade als gevolg van een scheepvaartongeluk, op voorwaarde dat deze schade niet door een persoonlijke fout van de eigenaar is veroorzaakt.

In het nieuwe verdrag werden de algemene beperkingslimieten verhoogd met 50 procent. Dat was onder andere voor de correctie van de inflatie in de afgelopen decennia. Ook is een nieuw artikel toegevoegd met verhoogde limieten voor schades veroorzaakt door gevaarlijke goederen en de limieten voor claims bij letsel in het personenvervoer zijn aanzienlijk verhoogd.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.