Vanuit China is een stapel casco’s onderweg naar Nederland. De bestelling is bestemd voor Concordia Damen. De scheepsbouwer ontvangt achttien casco’s en een kraanschip (Damen Crane Barge 6324).
Op maandag 17 juni vertrok het zwareladingschip Black Marlin uit Shanghai. De casco’s en het kraanschip zijn op verschillende werven in China gebouwd. Ze worden half augustus in Rotterdam verwacht, en daarvandaan naar Concordia Damen in Werkendam en andere afbouwwerven gesleept. Het kraanschip gaat naar Damen Shipyards Gorinchem.
Efficiënter
Technisch manager Bert Duijzer van Concordia Damen verklaart de keuze voor het transport per zwareladingschip: “Eén groot schip sturen, met meerdere casco’s aan boord, is veel efficiënter dan meerdere kleine schepen afzonderlijk. Op deze manier zijn we in staat de efficiëntie die we in de bouw hebben bereikt, aan onze Europese klanten door te geven en tegelijkertijd de milieubelasting van onze activiteiten te beperken.”
Op één casco na zijn alle aan boord van de Black Marlin al verkocht. Die laatste houdt Concordia Damen op voorraad. “Zo kunnen we klanten een snelle levering van hun nieuwe vaartuig bieden.”
foto’s: Concordia Damen
`tegelijkertijd de milieubelasting van onze activiteiten te beperken.”! Dat het milieu elders in de wereld belast wordt speelt geen rol, dat blijft netjes binnen de Chinese landsgrenzen? ( De vraag is, werken de Chinezen, behalve goedkoper, ook net zo milieuvriendelijk als hun duurdere Nederlandse/ Europese collega`s)
Bronzen schroeven worden niet meer in Nederland maar oa. in Portugal gegoten, wederom om `ons`milieu te sparen! Wie neemt er nu wie in de maling?
Moeten beeldhouwers en andere kunstenaars nu ook hun werkstukken in het buitenland laten gieten of is kunst (nog) niet milieuvervuilend?