Tweede-Kamerlid Eddy van Hijum (CDA) verwacht van een nieuwe regering dat ze zich stevig inzet voor een structurele oplossing voor de problemen waarmee de Nederlandse zeezeilschepen kampen. Dat stelde hij vrijdag 31 augustus in een gesprek met Kamper schippers Arjen Toller en Wilfred Spaargaren en BBZ-bestuurslid Paul van Ommen op het schip De Sudwester aan de IJsselkade in Kampen.
Eddy van Hijum (2e van rechts) in een gesprek met Kamper schippers Arjen Toller en Wilfred Spaargaren en BBZ-bestuurslid Paul van Ommen.
“We voldoen met onze moderne zeilschepen aan alle veiligheidsvoorschriften”, benadrukt schipper Toller, eigenaar van De Swaensborgh en De Gulden Leeuw. “Denemarken en Duitsland interpreteren de Europese regels echter anders en stellen dat wij met onze certificaten niet voldoen. Dat heeft in het verleden al een paar keer geleid tot het ‘aan de ketting’ leggen van Nederlandse schepen in Denemarken."
"Als Denemarken zijn zin doordrukt, worden er regels op ons van toepassing die gelden voor grote cruiseschepen. Dat past totaal niet op zeilschepen en leidt tot absurde kosten voor ons als ondernemers die de veiligheid niet zullen vergroten. Die onzekerheid over onze positie is een ramp voor de sector waarin toch zo’n 500 Nederlandse schepen actief zijn.”
Stellingname
Het geschil met Duitsland en Denemarken is door CDA’ers Eddy van Hijum in de Tweede Kamer en Corien Wortmann in het Europees Parlement op de agenda gezet. In de Kamer moesten er een parlementair onderzoek en een motie aan te pas komen om de Nederlandse regering tot een duidelijke stellingname te dwingen.
BBZ-bestuurslid Paul van Ommen geeft aan dat het effect daarvan nu merkbaar is: “Het is nu gelukkig rustiger en Denemarken zal niet zomaar nu Nederlandse schepen aan de ketting leggen. Inmiddels is de Europese Commissie het eens met het standpunt van Nederland en heeft ze zelfs Denemarken op het matje geroepen via een verzoek tot uitleg. Toch zijn we er nog niet, we zitten in een soort gedoogfase.”
Veiligheidsregels
De Europese Commissie bezint zich momenteel op de regelgeving rond de zeezeilschepen. Reden voor Van Hijum om opnieuw druk op de ketel te zetten: “We moeten voorkomen dat de discussie verzandt in een brede heroverweging van alle veiligheidsregels voor de scheepvaart. Dat gaat veel te lang duren en schiet zijn doel voorbij. Het enige wat in Europees verband nodig is, is een erkenning van de aparte status van zeilschepen tot 500gt. Laat de IMO zich bezig houden met de regels voor de veiligheid van passagiersschepen in internationale wateren. De minister van Verkeer en Waterstaat moet deze zaak bij de eerstvolgende Transportraad scherp op de agenda zetten. Ik zal dit na het reces in de Kamer samen met mijn collega De Rouwe bepleiten.”
Pamflet
Ter onderstreping van de blijvende inzet van het CDA voor de zeezeilvaart ondertekende Van Hijum een pamflet van de BBZ. “We zullen ons stevig blijven inzetten voor de groep hardwerkende exploitanten van zeezeilschepen, die ons maritieme erfgoed bewaren. Het is een kwestie van lange adem, maar uiteindelijk zullen we een structurele oplossing bereiken.”
Vechten
Spaargaren bracht als eigenaar van de Sudwester – die vaart in IJsselmeergebied en Wadden – nog de veiligheid rondom havens onder de aandacht. “Wij zeilen vaak met groepen scholieren uit het buitenland en die worden in diverse havens in onder andere Noord-Holland lastig gevallen door drugsverkopers of onruststokers, tot en met vechten toe. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij ’s nachts het schip wordt losgemaakt van de kade. Volstrekt absurd en levensgevaarlijk!”
Samen met fractievoorzitter Hilde Palland Mulder uit Kampen wil Van Hijum dit bij gemeenteraadsleden in Noord Holland onder de aandacht brengen. Dat het tij gekeerd kan worden, leert de ervaring in Urk door gezamenlijk ingrijpen van havenmeester en de gemeente. Ook cameratoezicht helpt.