(foto Hans Heiligers)
Bijna tweehonderd leden bezochten maandag 25 november de besloten CBRB jaarvergadering. We hoorden dat bijna driekwart van de ledengroep varende ondernemers de overstap naar BLN zal maken. Na afloop kreeg de bijeenkomst een openbaar karakter, waarbij veel gasten uit de logistieke wereld voor het diner waren uitgenodigd, waaronder ook De Binnenvaartkrant.
CBRB-voorzitter Teun Muller. (foto Hans Heiligers)
Voorzitter Teun Muller verklaarde de wens van de overstappers te zullen respecteren en dat het CBRB altijd openstaat voor overleg en aanpak van gezamenlijke doelen. Voor wat betreft overcapaciteit benadrukte Muller dat het CBRB tegen een oud-voor-nieuw-regeling blijft en eveneens tegen een boete of heffing voor nieuwe schepen is. “Dat houdt noodzakelijke innovaties tegen die nodig zijn om in moeilijke tijden te kunnen overleven”, sprak hij. Nederland heeft de grootste binnenvaartvloot van Europa en dat vraagt om een sterk internationaal netwerk waarin onverminderd en branchebreed verder moet worden geïnvesteerd.
Havengeld
Steven Lak is voorzitter van Deltalinqs, een ondernemersvereniging die de gezamenlijke belangen van 700 haven- en industriële bedrijven in de mainport Rotterdam vertegenwoordigt. Als tweede spreker deelde hij binnen het gezamenlijk speelveld ervaringen met de aanwezigen.
Hij bracht meteen goed nieuws over de afgeronde onderhandelingen met het Havenbedrijf Rotterdam. De afgelopen jaren gaf het Havenbedrijf forse kortingen op het havengeld in verband met de economische situatie. Het afgelopen jaar zo’n 8,5 procent. Die jaarlijkse kortingen worden nu structureel gemaakt. Daarmee komen de haventarieven voor 2014 uit op het niveau van 2008. Een goed voorbeeld hoe je door samenwerking binnen een brancheorganisatie dingen voor elkaar kunt krijgen.
Lobby
Dat geldt voor de binnenvaart, dat geldt voor alle sectoren binnen de logistiek. We mogen gerust meer en harder communiceren over knelpunten, ook naar de overheid. Het belang van de binnenvaartsector is groot. Met een aandeel van 80 procent in het bulkvervoer en 35 procent bij containertransport heeft Nederland een majeure positie in West-Europa.
Deltalinqs-voorzitter Steven Lak. (foto Hans Heiligers)
Dat economisch belang van de binnenvaart moet harder via een stevige lobby in het voetlicht worden geplaatst en vergt een goede brancheorganisatie. Lak wees erop dat er nog veel onderwerpen openstaan en noemde er enkele, zoals sluizen, informatica, veiligheid, duurzaamheid en het verbeteren van de samenwerking tussen terminals en modaliteiten. Het is verantwoordelijkheid van de ondernemers om daar vanuit hun brancheorganisaties aan te werken.
Werk aan de winkel
Er is nog veel werk aan de winkel; je moet daarover constant met elkaar communiceren. “Je boodschappen naar de markt moeten helder en simpel zijn”, aldus Lak. “Je moet het daarover vooral met elkaar eens zijn. Je mag nooit twee verschillende boodschappen uitzenden. Als je dat doet word je meteen afgestraft want dan neemt de politiek een beslissing. Daar moeten we met zijn allen goed over nadenken.”
Samengevat: je moet het samen aanpakken waarbij je helder moet afstemmen wat je wil bereiken. Het is niet de bedoeling om elkaar de maat te nemen. Het is wel goed om kennis, ervaring en best practices met elkaar te blijven uitwisselen. “Probeer het niet alleen te doen”, zei Lak. Hij gaf het advies om net als Deltalinqs binnen een ketenaanpak tot resultaat te komen.
(Hans Heiligers)