Vanaf 7 december is de Van Cauwelaertsluis in de haven van Antwerpen 13 maanden buiten gebruik. De sluis wordt gerenoveerd en gaat pas in januari 2011 weer in bedrijf. Om de hinder voor de binnenvaart tot een minimum te beperken, reserveert het Antwerpse havenbedrijf tijdens deze periode de helft van de capaciteit van de parallel gelegen Boudewijnsluis voor binnenschepen.
De Van Cauwelaertsluis is na tachtig jaar dienst toe aan grondig onderhoud. Ze krijgt vier nieuwe deuren, aangepaste deurkamers en andere bodemrails en rolwagens. Onder de sluis komt een leidingentunnel tot voorbij de Boudewijnsluis te liggen. Op het sluizencomplex worden twee machinegebouwen en een nieuw nautisch commando gebouwd. Verder zullen de toegangswegen en de bruggen over de sluis worden aangepakt.
Als alles vlot loopt, zijn de werkzaamheden op 7 januari 2011 gereed. De sluis is dan terug in bedrijf met twee sluisdeuren. Daarna staan nog drie maanden ingepland voor de definitieve afwerking en het uitvoeren van tests. Vanaf 7 april 2011 zal de Van Cauwelaertsluis opnieuw volledig operationeel zijn met vier sluisdeuren. De kosten van de renovatie worden geraamd op ongeveer 58 miljoen euro.
De renovatie van de Van Cauwelaertsluis is één van de deelprojecten uit het Masterplan Mobiliteit Antwerpen. Ook de renovaties van de Kattendijksluis en de Royerssluis maken hier deel van uit. Doel is het toenemende binnenvaartverkeer te blijven voorzien van een efficiënte en veilige verbinding te voorzien tussen de Schelde, de binnenterminals in het Antwerpse havengebied en het Albertkanaal.