Of je nou wil of niet, je gaat met je tijd mee. Dat is het fascinerende van tijd; je kan er je klok op gelijk zetten, maar je hebt geen invloed op die onbuigzame tijd.
Zelfs Einstein heeft dat niet kunnen veranderen. Op kosmologische schaal liet Albert zien dat tijd niet vanzelfsprekend in één richting gaat. Tijdkrommingen en tijdreizen voor de menselijke maat blijven voorlopig fantasy en intrigerende input voor boeken en films. Dus gaan we elke dag met z’n allen een dag verder en zien we – soms met afgrijzen, soms met verbazing – hoe de wereld om ons heen verandert.
De afgelopen weken ontving ik bij verschillende events alle presentaties inclusief fotomateriaal en filmpjes, opgeslagen op een usb-stick, waar omheen een buigzaam scheepje met reclame was gegoten. Zo lang is het niet geleden dat de journalist zich een breuk sjouwde aan de stapel papieren die hij na afloop van een congres toegestopt kreeg.
De USB-stick is dus in meer dan één opzicht een prima presentatie, maar helaas voor de fabrikanten van dat wonderlijke buigbootje razen we het nieuwe tijdperk binnen waarin presentaties na afloop op je phone/tablet/laptop worden gepusht als je je digitaal had aangemeld en dus virtueel aanwezig was (of je er nou lijfelijk bij bent of niet).
We stouwen de wereld vol met energieverslindende datacentra om alle onzinnige (en soms zinnige) filmpjes met elkaar te kunnen delen, maar we besparen op het gebruik van papier en plastic. Kwestie van prioriteiten stellen.
Een voor de hand liggende volgende stap is het webinar, een seminar via het web, al jaren een uitstekende manier om tutorials voor nieuwe producten te geven. Nog meer aan het beeldscherm gekluisterd? Mwah, webinars zullen de echte bijeenkomsten niet vervangen. Het blijft prettiger met je menselijke maten te borrelen na afloop. Dat neemt niet weg dat we bij elke volgende stap ontdekken dat de digitale revolutie pas net is begonnen. En dat is winst voor de binnenvaart.
Bij revoluties vallen slachtoffers, maar laat de binnenvaart die slachtofferrol eens van zich afschudden, want deze revolutie lijkt voorbestemd om de binnenvaart te laten winnen, zeker omdat de binnenvaart buigzaam genoeg is om zich op te trekken aan de nieuwe kansen en uitdagingen en een voorsprong te nemen.
Zelfs de binnenvaart? Nee, juist de binnenvaart. Niet verschuilen achter een crisis of achter de lange levensduur van een schip. Neem je genoegen met een beetje mailen naar je vrienden en familie aan de wal of durf je je schip te manoeuvreren op een digitale koers? De binnenvaart heeft de tijd mee, en dat is een onbuigzame gezel.