- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenvaart en terminals profiteren van Barge Service Center

Binnenvaart en terminals profiteren van Barge Service Center

- Advertentie -

Delen

Bundeling van kleinschalige containerstromen op een Barge Service Center (BSC) biedt duidelijke voordelen voor binnenvaart en containerterminals in de Rotterdamse haven. Dat blijkt uit een recente studie door Mercator Novus in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en de Kramer Group. 

(foto Kramer Group)

De Rotterdam Container Terminal (RCT) van de Kramer Group komt uit het onderzoek naar voren als een geschikte kandidaat voor een BSC. Tussen Hartel- en Amazonehaven ligt RCT gunstig ten opzichte van de bestaande en nieuwe containerterminals. Een bezoek aan RCT zit voor veel barge operators nu al in het vaarschema, vanwege het ophalen en wegbrengen van lege containers. Ze hoeven dus niet om te varen.

Beter plannen
In 2014 komen op Maasvlakte 2 twee nieuwe containerterminals in bedrijf: APMT2 en RWG. Binnenvaartschepen moeten dan nog meer terminals langs dan nu en lopen zo sneller vertraging op. Bij het verwerken van kleine aantallen containers stijgen de kosten per container, zowel voor de binnenvaart als voor de containerterminals.
Een Barge Service Center kan containers van een binnenvaartschip die bestemd zijn voor verschillende containerterminals in één keer lossen, waarna de laadboxen over land naar de omringende containerterminals worden gebracht. Deze manier van werken geeft binnenvaartschepen afvaarten die beter te plannen zijn en met minder vertragingen. Containerterminals vermijden ongunstige kleine overslagaantallen per binnenvaartschip.

De Rotterdam Container Terminal komt naar voren als een geschikte kandidaat. 

Neutrale oplossing
Het onderzoek, uitgevoerd door Mercator Novus, analyseert de kosten van toenemende versnippering en de besparing die een Barge Service Center kan opleveren. Daaruit blijkt dat bundeling gunstig uitpakt: de besparingen in de keten wegen op tegen de extra behandelingskosten.
Een Barge Service Center (BSC) maakt de binnenvaart ook aantrekkelijker voor verladers, doordat er via het BSC in principe een dagelijkse dienst op alle containerterminals mogelijk is. Verder is het een neutrale oplossing: het vraagt geen ingewikkelde samenwerking tussen concurrenten.

Nextlogic
Het Barge Service Center zou op korte termijn kunnen starten, aldus de Kramer Group, die verwacht dat het BSC goed te integreren is met andere initiatieven, zoals centrale planning in de binnenvaart. Partijen in de Rotterdamse haven werken binnen het project Nextlogic aan efficiëntere afhandeling van de containerbinnenvaart. “Deelname van een Barge Service Center aan Nextlogic draagt bij aan verdere optimalisatie.”
Omdat de twee nieuwe containerterminals snel in bedrijf komen, willen het CBRB en de Kramer Group ernaar met betrokken partijen (Havenbedrijf, containerterminals en binnenvaart) op korte termijn afspraken maken over exploitatie en ontsluiting van een BSC.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -