Met de opening van het Maximakanaal op 5 maart kan Nederland na bijna veertig jaar weer een nieuw stuk Blue Road aan de vaarwegenkaart toevoegen. Hare majesteit de koningin opende het Maximakanaal in het bijzijn van veel media. Het BVB benutte deze kans om de potentie van de binnenvaart te laten zien aan een breed publiek en zorgde voor een groot doek aan boord van het ms Juliam, dat in het kanaal lag tijdens de opening. Het doek gaf weer hoeveel vrachtwagenladingen er in één schip passen. De Nederlandse binnenvaart kan immers met het nieuwe kanaal een goed alternatief bieden voor het goederenvervoer van en naar Brabant. Daarnaast verstuurde het BVB een persbericht aan de landelijke pers over de potenties van de binnenvaart om de wegen te ontlasten in Brabant en riep bedrijven op om opnieuw te onderzoeken of de binnenvaart een rendabel alternatief is. Het BVB kan hen hierin uiteraard met logistiek advies op maat ondersteunen.
Binnenvaartcafé druk bezocht
Woensdag 4 maart werd weer een Binnenvaartcafé gehouden, georganiseerd door het BVB in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam. Onderwerpen waren deze keer Nextlogic en Nutricia. Sjoerd Sjoerdsma is de nieuwe programmamanager van Nextlogic. Hij gaf de huidige stand van zaken van het project en blikte vooruit op wat in 2015 in de planning staat.
Vervolgens kwam Hendrik van der Boog van Nutricia aan het woord. Nutricia Medical, onderdeel van Danone, heeft voor een deel van zijn ladingpakket voor de binnenvaart gekozen. Dit is mede mogelijk gemaakt door de inzet van de logistiek adviseur van het BVB, maar ook door de inbreng van Samskip, EGS en de vaste wegvervoerder Van den Bogerd.
Nutricia is zeer tevreden en heeft niet alleen financieel een goede business case; in CO2 kunnen ze maar liefst 21 procent reduceren. Een interessant, praktisch verhaal dat het verladersperspectief goed naar voren bracht.
BVB aanwezig op EBU-symposium
Op 3 maart vond in Brussel een symposium van de European Barge Union (EBU) plaats. Het thema van de middag: de potentie van binnenvaart als duurzame vervoerder van vracht en passagiers. Sprekers waren onder andere EC-Transportcommissaris Violeta Bulc, CCR-voorzitter Brigit Gijsbers en Europarlementariër Wim van de Camp.
Voorafgaand aan het symposium konden aanwezigen van diverse partijen informatie krijgen tijdens een informatiemarkt. Het BVB was hier aanwezig samen met het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart. Met divers voorlichtingsmateriaal heeft het BVB de binnenvaart goed onder de aandacht kunnen brengen bij Nederlandse en Europese beleidsmakers en andere geïnteresseerden.