- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBijna 30.000 bezoekers voor Europort 2013

Bijna 30.000 bezoekers voor Europort 2013

- Advertentie -

Delen

Met 29.355 bezoekers uit 84 landen en handelsmissies uit onder andere China, Rusland en Brazilië maakte Ahoy Rotterdam de belofte van Europort 2013 waar: ‘connecting the maritime world’. 1.062 exposanten en zestien landenpaviljoens presenteerden zich van 5 tot en met 8 november.

De internationale maritieme vakbeurs tichtte zich op de kernthema’s technische innovatie, kostenefficiëntie, duurzaamheid en menselijk kapitaal. De thema’s kwamen uitvoerig aan bod tijdens 31 congressen, seminars en randactiviteiten, waaronder een Green Route en netwerkrecepties.

Astrakhan
Konstantine Markelov, vice-gouverneur van de regio Astrakhan in Rusland, kwam naar Europort om partners te zoeken voor de ontwikkeling van de regionale scheepsbouw in zijn land. Hij meldde een “groot aantal productieve ontmoetingen”. “Wij hebben reeds met verschillende partners afgesproken gezamenlijk projecten te realiseren in Astrakhan”, zei hij. “Door onze inspanningen te combineren kunnen wij een Russisch-Nederlands scheepsbouwcluster in Astrakhan creëren.”

Jong talent
Op de slotdag van Europort 2013 werd de Future Pioneers Award uitgereikt aan vier studenten van de Hogeschool Zeeland. Zij kregen erkenning voor hun ingenieuze technische uitvinding die milieuvriendelijke oplossingen voor in de ‘echte’ wereld biedt. Hun inzending was: Waterstof, LNG of diesel? Hoe aan de nieuwe Marpol NOx Tier III eisen voor een tweedehands motor te voldoen.
Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, stipte in haar speech tijdens de opening van Europort het tekort aan van zeevarend en technisch personeel: "De toekomst van de maritieme sector staat of valt met voldoende vakmensen. We moeten alles uit de kast halen om jong talent aan te trekken."

(foto’s Ahoy Rotterdam)

Innovaties
De behoefte om als sector gezamenlijk actie te ondernemen werd duidelijk in het volle Europort Theater tijdens de Advanced Technology Conferences. Leo Maas van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee zei na zijn offshore masterclass Ocean Dynamics in the Deep: "Een gezamenlijke inspanning van de wetenschap en de industrie is nodig om te slagen in deze groeiende markt."
Jannis Kostoulas, organisator van het Mare Forum Congres, meldde: "Er waren zeer interessante en heftige discussies tussen vertegenwoordigers van overheden – waaronder de Europese Commissie en de US Coastguard – en vele aanwezige scheepseigenaren en andere maritieme professionals. Zij deden belangrijke uitspraken over onder andere de toekomst van de scheepvaart, de zin en onzin van Ecoships, dilemma’s over innovaties in de scheepvaart en de rol van overheden.”

Van Frankrijk tot Canada
Een van de deelnemers, Craig Carter, marketingdirecteur van de Canadese onderneming Thordon Bearings, benadrukte het internationale karakter van Europort 2013. Als debuterend exposant gaf hij aan "tevreden maar ook verrast" te zijn dat hij klanten op zijn stand verwelkomde uit onder andere Saoedi-Arabië en Canada.
De Finse exposant Promarine die eveneens voor het eerst deelnam, ondertekende een nieuwe wereldwijde distributieovereenkomst met Aage Hempel Group. Directeur Jani Järvinen van Promarine gaf als één van de redenen van dit succes de "uitgebreide vertegenwoordiging van de volledige maritieme industrie" op Europort.
De Franse brancheorganisatie GICAN coördineerde de deelname van bedrijven in het Frankrijk paviljoen. Jean Pierre Carnet, directeur van GICAN, zei dat zijn organisatie "een aantal belangrijke marktpartijen in de Franse industrie naar Europort heeft gebracht die een hoog niveau van technische kennis presenteren. Wij zijn bijzonder trots op deze concurrerende bedrijven die op het snijvlak van innovatie opereren."

Alle grote merken
Volkmar Galke, marketing manager van MAN Diesel & Turbo (devisie Turbo Chargers), en Corrie de Gooij, Public Relations Manager van Bakker Sliedrecht, wezen op de grote verscheidenheid van bezoekers op hun stands. "Onze PR-doelstellingen zijn zeker behaald", De Gooij. "Iedereen uit de maritieme wereld is hier aanwezig."
Marcel Wandel, Sales Professional van Rolls-Royce vond de brede vertegenwoordiging van exposanten een sterk punt: "Alle grote merken nemen deel aan Europort waardoor klanten de verschillende producten goed kunnen vergelijken."

Europort Romania en Europort Istanbul
Raymond Siliakus, Exhibition Manager van Europort 2013, vat tot slot samen: "Het was zeker een dynamische week, maar het is altijd waardevol om te zien hoe alle organisatorische aspecten en vele activiteiten in één week tot uitdrukking komen. Wij zijn nu al druk met de voorbereidingen voor Europort Romania die van 13 tot en met 15 mei 2014 plaatsvindt in havenstad Constanta en met Europort Istanbul die wordt gehouden van 18 tot en met 21 maart 2015. Uiteraard kijken wij nu ook alweer vooruit naar Europort 2015 (3-6 november) in onze Rotterdamse thuishaven."

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -