Op 8 september vertrekt de bark Europa voor een reis rond Kaap Hoorn. Dat is vooruitlopend op de feestelijkheden rond het 400-jarige jubileum van de ontdekking van de zuidelijkste punt van Zuid-Amerika.
Volgend jaar is dat jubileum. Met deze reis staat de Europa stil bij de historische reis die Willem Corneliszoon Schouten en Jacob le Maire 400 jaar geleden maakten. Op die reis ontdekten zij de kaap en gaven hem zijn naam, genoemd naar Schoutens woonplaats.
Normaal gesproken begint een reis met de Europa aan de kade. Nu gaat het anders. Net zoals vroeger worden de trainees nu aan boord gebracht door platbodems: die varen vanuit Hoorn naar de de Texelse Rede waar de Europa die dag ligt te wachten. Zoals grote schepen dat 400 jaar geleden deden. Het gaat allemaal in stijl, want de enige nog zeilende loodsbotter in Nederlands, de Texelstroom, zorgt voor beloodsing.
Ronding Kaap Hoorn
In 2013 heeft de Europa een succesvolle Kaap Hoorn-ronding gemaakt van west naar oost. Zoals de schepen vroeger tussen Australië en Europa voeren met wol en graan. De Nederlandse Vereniging voor Kaap Hoornvaarders heeft de bemanning toen beloond voor deze prestatie.
Deze keer, zeilend van oost naar west, is het moeilijker doordat er tegen de ter plekke heersende stromingen en wind gevaren moet worden. De poging rond Kaap Hoorn wordt gedaan volgens de regels van de Traditional Cape Horners Society of Captains.
Die ronding moet het hoogtepunt worden op de langdurige oceaanreis. Half december arriveert de Europa na vier etappes in het Chileense Punta Arenas. Van daaruit worden met andere gezelschappen vervolgens nog drie reizen gemaakt naar Antarctica en uiteindelijk naar Zuid-Afrika.
Trainingsschip
De Europa is een zeiltrainingsschip. Iedereen aan boord wordt ingedeeld in het wachtsysteem (4 uur op, 8 uur af). Het meedoen aan het reilen en zeilen aan boord vormt een reëel onderdeel van de beleving. Voorafgaande zeilervaring is niet nodig. Al doende legt de bemanning alles uit.
Sinds 1994 bevaart de bark in deze hoedanigheid alle wereldzeeën. Het 56 meter lange schip is in 1911 gebouwd in Hamburg. Het werd volledig herbouwd en verbouwd tussen 1986 en 1994. Een reisbemanning en vaste bemanning van alle leeftijden en verschillende nationaliteiten varen het schip. Er is plaats voor 48 opvarenden.