Eric Notterdaeme en Bianca Westerlinck hebben hun nieuwe Barbuda in de vaart genomen, een gemoderniseerd drogeladingschip met ‘de lessenaar van de toekomst’ aan boord. Bij de ombouw waren vrijwel uitsluitend Belgische toeleveranciers betrokken.
Op hun vorige Barbuda hebben Eric en Bianca vijftien jaar gevaren. Ze verkochten het schip in 2020. De nieuwe Barbuda is een omgebouwd schip van 86 meter. “Langer willen wij niet gaan, omdat we met z’n tweeën willen blijven varen, zonder afhankelijk te worden van personeel. Dit schip is wat breder dan het vorige en neemt meer tonnen mee. Een nieuwe uitdaging.”
Kaai 138
De ombouw vond plaats aan kaai 138 in Antwerpen, waar diverse toeleveranciers gevestigd zijn. Het schip heeft onder meer een nieuwe kuip met stuurhut gekregen. De woning ging er tot op het fronthout uit en is vervangen door een nieuwe. Ook is er een grotere, sterkere autokraan aan boord geplaatst.
“Op de spudpalen na is alles geleverd door Belgische bedrijven”, vertelt Eric. De ombouw ging in april van start en was na zes weken klaar. Een kwestie van goede planning en voorbereiding.
Overzicht en strakke lijnen
Wat de inrichting van de lessenaar betreft, houdt Eric er een eigen visie op na. Overzicht en strakke lijnen zijn voor hem belangrijk. “De tijd dat je 37 schermen en 60 knoppen in de lessenaar had, is voorbij. Wij hadden vroeger veel instrumenten met een eigen schermpje in de stuurhut. Daar wilde ik van af. Ik wil alles via een paar schermen kunnen uitlezen.”
Met de ambitie de ‘lessenaar van de toekomst’ te ontwerpen in samenwerking met een Belgisch bedrijf, namen Eric en Bianca contact op met Tresco. Ze zijn er al jaren klant en staan er te boek als zeer vooruitstrevend. “Eric en Bianca hebben graag de laatste nieuwe zaken aan boord”, zegt Ken Hendrickx van Tresco. “Ze kiezen voor veiligheid, comfort en duurzaamheid. Hun visie strookt met de onze.”
In één oogopslag
Tresco bestaat 27 jaar en begon als aanbieder van een op GPS gebaseerd navigatieprogramma. Dit is inmiddels doorontwikkeld tot een volwaardige, integrale navigatiemanager die veel meer doet dan alleen de positie van het schip op de kaart te tonen. Zo kunnen schippers vanuit het Tresco-systeem via BICS hun reizen elektronisch melden.
In mei gingen Eric en Bianca om de tafel met Tresco, Van Stappen & Cada. Het streven: zo min mogelijk losse instrumenten met een eigen scherm in de stuurhut. Tresco leverde een geïntegreerd systeem verdeeld over drie schermen. Alleen de radar en de bochtaanwijzer hebben nog een eigen scherm. Met één blik op het grote scherm krijgen Eric en Bianca tijdens het varen alle informatie die zij nodig hebben. Van de vaarsnelheid tot de diepte, maar ook spudpalen en andere zaken die niet aan navigatie gelinkt zijn. Wel zo overzichtelijk.
‘Supercomputer’
“Vroeger waren veel instrumenten los aangesloten”, aldus Hendrickx. “Op de Barbuda wordt hun data door een soort ‘supercomputer’ verzameld en gedeeld met twee andere computers die de bediening mogelijk maken. Valt één van deze computers onverhoopt uit, dan neemt de andere het automatisch over. Daarmee is de beschikbaarheid geborgd.”
“Ik heb eens een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat schippers tijdens het varen met elf zaken tegelijkertijd bezig zijn. Komt er een brug aan? Wat is de stand van de mast? Wat zegt de radar en wat gebeurt er links en rechts van mij? Door zoveel mogelijk informatie te integreren op slechts een paar schermen houd je makkelijker het overzicht.”
Tresco TrackPilot met SmartTracks
Het totaalconcept aan boord van ms Barbuda bestaat uit Tresco Navigis River met een ankerwachtalarm-module, RadarLink en het nieuwste Conningsyteem. In Tresco Navigis is ook het laatste nieuwe product geïntegreerd: Tresco TrackPilot.
“Een eerste stap in de richting van autonoom varen”, zegt Hendrickx. “We hebben ons systeem aangesloten op de automatische piloot. De schipper kan zelf een track invoeren. Indien dit niet aanwezig is, kan hij ook het schip vóór hem aanduiden via AIS en volgen. Met de ontwikkeling van onze SmartTracks gaan we nóg een stap verder. Hierbij geeft de schipper zijn bestemming aan en berekent onze slimme software de ideale koers. Deze oplossing is gebaseerd op big data. De afgelopen tien jaar hebben we de vaarroutes van schepen verzameld en geanalyseerd. Dit stelt ons nu in staat om schippers te adviseren over de beste vaarroute.”
Rustig en zuinig varen
Zelfs een wat oudere klant van Tresco, die al tien jaar hetzelfde traject vaart, heeft onlangs voor SmartTracks gekozen. Hendrickx: “Het geeft hem rust in het hoofd. Door de besturing deels over te laten aan de automatische piloot kan men zich beter concentreren op andere zaken. Waarbij de schipper uiteraard altijd kan ingrijpen om de besturing over te nemen.”
“Klanten geven ook aan met deze oplossing minder brandstof te verbruiken. De software kijkt dan ook verder vooruit dan de mens bij het bepalen van de ideale route, waardoor het schip meer geleidelijk bestuurd wordt.”
Gepersonaliseerd
De door Tresco geleverde software wordt qua schermindeling en kleurstelling verpakt in de stijl van de klant. Hendrickx: “Van een blauwe achtergrond tot een groene met rode stippen – het kan allemaal. Wij geven er een persoonlijke touch aan.”
Eric Notterdaeme is zeer tevreden: “Het ziet er mooi en gelikt uit. En wat een gemak om alles op drie schermen in de gaten te kunnen houden! Updates kan ik eenvoudig downloaden. Ik ben hier echt blij mee.”
Hendrickx: “Het resultaat van goede samenwerking. De producten die wij in de afgelopen 27 jaar ontwikkeld hebben, zijn voor 75 procent in samenwerking met klanten ontstaan. Dat vinden wij logisch. Wij hebben de technische kennis en kunde, maar het zijn de schippers die in de praktijk comfortabel met onze systemen moeten kunnen werken.”
Donau
Eric en Bianca varen met de Barbuda naar de Donau. “Wij vervoeren voornamelijk granen, kunstmest en constructiematerieel. We varen al meerdere jaren voor dezelfde
bevrachter en zitten goed in het werk.”
“De eerste reizen zijn prima verlopen. De Tresco-software en alle andere componenten functioneren naar behoren. Het schip vaart rustig en bevalt ons goed. We zijn blij met het sterke samenspel op kaai 138, de goede service en kwaliteit. Iedereen bedankt!”