ASV: “Tekort ligplaatsen Botlek wordt problematischer”

0

De ligplaatsenproblematiek in Rotterdam wordt steeds nijpender, waarschuwt de ASV. “Er is een tekort aan ligplaatsen en dat betekent dat er nu ook een verdringing gaat plaatsvinden; het ene type schip moet wijken voor het andere.” Dat speelt met name in de Botlek. “Tankers nemen de plekken in die voorheen voor droge ladingschepen en duwboten waren bestemd.”

De plannen voor de Botlekhaven roepen veel vragen op, meldt de ASV op haar Facebook-pagina. Bij het bericht zit onderstaande tekening, met daarin ingetekend de plannen van Havenbedrijf Rotterdam voor herschikking van de ligplaatsen. Er is over gesproken in het WBR-overleg met de brancheorganisaties.

“Hierbij is niet gesproken over een ligplaats voor duwboten terwijl daar toch ook plaats voor ingeruimd dient te worden. De ASV heeft geen idee waar de duwbakken straks gepland zijn maar die liggen vooralsnog ten anker achterin bij EBS of achterin de Laurenshaven.”

De vereniging somt de knelpunten op:

  • te weinig ligplaats voor drogeladingschepen
  • te weinig ligplaatsen voor duwboten
  • te weinig ligplaatsen voor duwbakken
  • de haven is al veel te druk en zit aan het maximum wil de veiligheid gewaarborgd blijven. Met nog meer bewegingen wordt het risico groter
  • vermoedelijk vervalt de mogelijkheid om huisvuil af te geven
  • duwbotenligplaats verdwijnt (er is ons niet duidelijk gemaakt óf en waar er eventueel een nieuwe ligplaats voor duwboten komt)
  • de autosteiger blijft (na heel veel zeuren maar we vragen ons af of dat ook in de toekomst zal blijven)
  • bij JEBO komen een steiger voor 135 meter en twee ligplaatsen voor schepen tot 90 meter (daar is een voorstel voor gedaan, maar het is de vraag of dat ook echt doorgevoerd wordt)
  • EBS zou 200 meter moeten vrijmaken voor drogeladingschepen (de ASV heeft de indruk dat EBS daar niet blij mee is maar daartoe wordt gedwongen terwijl het voor EBS heel lastig is om aan te geven waar er niet gewerkt gaat worden; dat verandert nog wel eens. Het wordt ook een ligplaats op afgesloten terrein. Door de schippersvertegenwoordiging in het WBR-overleg zijn een paar punten aan gegeven bij het Havenbedrijf waar de ligplaats aan zou moeten voldoen. Dit heeft de ASV samen met BLN-Schuttevaer in een vergadering van 19 februari 2018 ingeleverd, maar er is nog geen reactie waaruit we kunnen opmaken of men daarmee akkoord gaat)
  • bij spoedeisende zaken krijgt men toestemming om het schip via het terrein van EBS te verlaten (gesuggereerd is om “spoedeisende zaken” nader te definiëren en ook contractueel overeen te komen met EBS dat men voor het wisselen van personeel toestemming krijgt om het schip via het EBS-terrein te verlaten en op vrijdag en maandag voor het halen en brengen van kinderen van het internaat)
  • er is ook gevraagd of de logistieke planning beter kan zodat steeds maar een klein aantal schepen hoeft te wachten in de Botlek. Hier kunnen bevrachters ook een hand toesteken.
  • de handhaving blijkt ook een groot probleem: als de lig- en wachtplaatsen volledig zijn bezet in de Botlek en je wilt uitwijken naar een andere ligplaats (bijvoorbeeld in de Maashaven) kun je in overtreding zijn van het vaartijdenbesluit. (de ASV heeft de indruk dat er geen coulance wordt toegepast door de handhavers)
  • doordat schepen of duwboten voor hun rust een andere haven moeten zoeken met wél goede ligplaatsen, geeft dit extra scheepsbewegingen van schepen die de haven uit en in moeten (dus onveiliger en het leidt tot onnodige uitstoot, terwijl er even verderop maximaal 13 kilometer gevaren dient te worden vanwege hetzelfde milieu)
  • het kost de schipper veel tijd en gasolie om even een andere haven te bezoeken vanwege goede ligplaatsen

foto: Tekst & Toebehoren

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.