De ASV protesteert tegen de gewijzigde bedieningstijden van de bruggen in Doetinchem. Daarvoor heeft de schippersvereniging een brief gestuurd naar het college van dijkgraaf en heemraden van het Waterschap Rijn en IJssel. De inspraaktermijn was al verlopen; dat kon tot 12 januari.
De ASV heeft meerdere punten van kritiek. Zo werd de vereniging door een lid opmerkzaam gemaakt op de aanpassing van de bedieningstijden. Het besluit was niet bekendgemaakt via media voor de binnenvaart. ‘De kanalen die gebruikt zijn om dit besluit kenbaar te maken, bereiken niet de groep die de gevolgen ondervindt: de schippers in de binnenvaart.’ De belangenbehartigers van particuliere schippers hebben ook niet de mogelijkheid gekregen om hun visie op de plannen te geven.
Maar de belangrijkste kritiek richt zich op de wijzigingen zelf, ‘die de ASV niet acceptabel vindt omdat het de binnenvaart op grote achterstand zet’. Al eerder protesteerde de vereniging tegen soortgelijke besluiten in Beek en Donk en Deventer.
Concurrentiepositie
Volgens de ASV is sprake van ‘een forse versobering’ van de vaste bedieningstijden van de Doetinchemse bruggen over de Oude IJssel. Gemiddeld gaat het om 8,5 uur per week extra dat schepen moeten wachten. Het gaat om de Energiebrug, Europabrug, Oude IJsselbrug, Saap Roelofsbrug en de Wijnbergsebrug.
“Deze versobering heeft tot gevolg dat de concurrentiepositie ten opzichte van het wegvervoer ernstig wordt verzwakt. Vrachtauto’s kunnen immers nagenoeg 24/7 gebruik maken van de infrastructuur terwijl dit voor de binnenvaart sterk wordt beperkt. Dit druist volledig in tegen de wens van Europa van een modal shift (vervoer over de weg moet meer gaan naar vervoer over spoor en binnenvaart). De wijzigingen hebben het tegenovergestelde effect.”
Onbetrouwbaar
Als gevolg van de wijzigingen worden de levertijden van de binnenvaart onbetrouwbaar, waarschuwt de ASV, “en zullen ontvangers in Doetinchem ervoor kiezen hun goederen per vrachtauto te laten brengen in plaats van met een binnenvaartschip, een omgekeerde modal shift.”
Doetinchem wordt daarmee minder aantrekkelijk als vestigingsplaats, voorspelt de vereniging. Het “leidt mogelijk zelfs ertoe dat bedrijven wegtrekken naar elders”.